کوهدشت

۱۸۸۹۶۴

۲۱۱۸۸۶

۲۱۸۹۲۱

۲۲۳۹۲۱

جدول۳-۲ تغییرات جمعیت شهرستان کوهدشت ازسال ۱۳۷۰تا سال ۱۳۹۴
مآخذ: فرمانداری شهرستان
۳-۴-۲ وضعیت اقتصادی و کالبدی شهرستان کوهدشت
بررسی و تحلیل کیفیت زندگی یکی از زمینه ­های مطالعاتی محققان، برنامه­ ریزان و دولت­ها در چند دهه­ اخیر در بسیاری از رشته­ها از جمله جغرافیای شهری، شهرسازی ، علوم محیطی و … بوده است افزایش جمعیت و رشد بی­رویه ­شهرها در دهه­های اخیر کیفیت زندگی شهروندان را در کوچک­ترین شهرها نیزتحت تأثیر قرار داده است به همین دلیل توجه بسیاری از صاحب نظران به وضعیت اقتصادی شهرها معطوف شد تا از این طریق تلاش هایی در راستای ارتقای شرایط زندگی و بهبود کیفی زندگی بشر صورت گیرد.( ربانی و کیان پور ۶۸: ۱۳۸۶).
شهرستان­ کوهدشت به لحاظ وضعیت اقتصادی دچار عقب ماندگی و عدم استقلال می­باشد. فقدان این عناصر باعث شده پس ازگذشت چنددهه ­از پیروزی انقلاب شاهد پیشرفت و توسعه چشم­گیری در این شهرستان نباشیم، از جمله چالش­های اقتصادی شهرستان می­توان به مشکل مالی، کمبود درآمد و بیکاری را برشمرد. البته در مقاطعی ­به ­صورت اقدامات ­ضرب العجلی و عدم مشورت با مدیران و نخبگان صاحب نظر کارهایی صورت گرفته است اما این اقدامات نتوانسته است شهرستان را از این رکود، عقب ماندگی و در جا زدن رهایی بخشد، به نظر می­رسد می­توان با تشکیل ­و دعوت از افراد خلاق ، بومی، تحصیل کرده و واقع بین و هم­چنین با در نظر گرفتن الگوهای موفق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شهرستان را در راه توسعه پایدار، نظم شهری و مؤلفه­ های اشتغال­زایی و کارآفرینی به­پیش برد.
همان­طوری که روند توسعه یافتگی در کشورهای مختلف جهان دارای مراتب گوناگون است، در داخل یک کشور نیز روند توسعه یافتگی در بین استان ها و مناطق مختلف یکسان نمی ­باشد. توسعه یافتگی استان­ها با توجه به توزیع فضای­ ناهمگن منابع ­و هم­چنین عوامل مختلف ­اجتماعی ، اقتصادی و اقلیمی مناطق ممکن است دارای روندی متناسب نباشد.در داخل یک استان نیز سطح توسعه یافتگی شهرستان­های استان نیز متفاوت می­باشد.به عبارت دیگر به علت امکانات بالقوه منطقه­ای، توسعه یافتگی شهرستان های یک استان ممکن است در بخش­های مختلف کشاورزی، صنعتی ­و خدمات­ با یکدیگر متجانس ­نباشد و این امر ضرورت مطالعه در این بخش ها را اجتناب ناپذیر می­سازد. بررسی و شناخت وضعیت شهرستان­ها،قابلیت­ها و تنگناهای آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.،امروزه آگاهی از نقاط ضعف و قوت نواحی، نوعی ضرورت جهت ارائه طرح­ها و برنامه­ ها محسوب می­ شود. به طوری که استفاده از شاخص­ های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیطی و… می ­تواند معیار مناسبی برای تعیین جایگاه آن نواحی و هم­چنین عاملی در جهت رفع مشکلات و نارسایی­های مبتلا به خود برای نیل به رفاه اقتصادی و سلامت اجتماعی جهت رسیدن به توسعه باشد اما بایستی اذعان کرد که استفاده از این شاخص ­ها منوط به در دسترس بودن اطلاعاتی جامع و کامل از نواحی است .در دسترس بودن اطلاعات خام و بدون پردازش هرگز برنامه­ ریزان را در رسیدن به اهداف خودیاری نخواهد کرد بنابراین دسترسی­ به­ اطلاعات ­آماری ­در زمینه­­ شاخص­ های مختلف در نواحی گوناگون و پردازش­ آن­ها با بهره گرفتن از مدل های آماری مهم­ترین­گام جهت نیل به اهداف مورد نظر می­باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مسلماً شناسایی مناطق برخوردار و محروم یکی از اهداف عمده مطالعه مناطق و برنامه ریزی جهت کاهش دوگانگی منطقه­ای است. گرچه ممکن است در یک نگاه بتوان گفت ­که منطقه­ای نسبت به منطقه­ دیگر برخوردارتر یا توسعه یافته تر است، اما اندازه گیری دقیق میزان برخورداری از شاخص ­ها و فعالیت­ها در یک منطقه کار ساده ای نیست و نیاز به تکنیک­های علمی شناخته شده و قابل قبول دارد به طور کلی و با در نظر گرفتن تمامی شاخص ­ها شهرستان خرم آباد دارای بالاترین سطح توسعه یافتگی و شهرستان کوهدشت دارای پایین ترین سطح توسعه یافتگی در بین این مناطق می­باشد.
اشتغال و بیکاری از جمله موضوع­های اساسی اقتصاد هرکشوری است،به گونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص­ های توسعه یافتگی جوامع تلقی می­ شود. نرخ بیکاری یکی از شاخص­ هایی است که برای ارزیابی شرایط کشور مورد استفاده قرار می­گیرد در حال حاضر نرخ بیکاری در لرستان دوبرابر نرخ بیکاری کشور است که این امر به دلیل عدم سرمایه ­گذاری کافی در استان است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۱۰.۳ درصد که نرخ بیکاری در استان ۲۰.۳ بوده است این آمار درشهرستان کوهدشت در سال (۱۳۸۵) ۳۹.۶% اعلام شده است و در سال(۱۳۹۳) معادل ۴۲% اعلام شده است. از جمله مشکلات پیش روی سرمایه گذاری در شهرستان می­توان به عدم وجود سیستم حمل و نقل مناسب، نبود زیرساخت ها، عدم ارائه­ بسته­های تشویقی و ترغیب کننده به سرمایه ­گذاران که موجب ایجاد شکاف در روند توسعه یافتگی و سرمایه گذاری شده است. (طرح آمارگیری نیروی کار،۱۳۹۴).
جدول۳-۳ وضعیت نسبی شهرستان های استان لرستان از حیث میزان توسعه کل(اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)

درجه توسعه نیافتگی

شهرستان

وضعیت توسعه

۴۱/۰
۴۱/۰

بروجرد
خرم آباد

میان توسعه یافته بالا

۵۷/۰
۵۸/۰
۵۸/۰
۶۲/۰
۶۷/۰
۶۹/۰

الیگودرز
ازنا
دورود
سلسله
پلدختر
کوهدشت

میان توسعه یافته پایین

۸۰/۰

دلفان

توسعه نیافته محروم

۰۴/۱

دوره

ناهمگن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...