۰۱۳/۰۴۹۷/۲۱۱۲/۰PreAEMUIit۰۰۳/۰۹۷۱/۲۱۳۷/۰RMit۰۴۳/۰۹۸۹/۱-۰۸۶/۰-LEVit۰۰۰/۰۲۳۹/۴-۲۰۳/۰-GROWTHit۰۲۵/۰۵۱/۱۰۷۴/۰Sizeit

نتایج تحلیل آماری در خصوص اعتبار الگوی رگرسیونی در بخش اول جدول فوق آمده است. ضریب تعیین مدل رگرسیونی ۲۸۴/۰ می‌باشد و حاکی از این که این مدل توانسته است ۴/۲۸ درصد از تغییرات در عملکرد شرکت­های نمونه آماری در طول دوره پژوهش را از طریق متغیرهای مستقل و کنترلی تبیین نماید. همچنین، نتایج نشان می­دهد که آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ بوده و ‌بنابرین‏، بین خطاهای الگوی رگرسیونی خود همبستگی شدیدی وجود ندارد و عدم وجود خود همبستگی بین خطاها، به ‌عنوان یکی از فرضهای اساسی رگرسیون در خصوص مدل پردازش شده، پذیرفته می­ شود.

نتایج تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA)، که ‌بر اساس آماره F درخصوص آن تصمیم ­گیری می­ شود؛ برای الگوی برازش داده شده در آزمون فرضیه اول در دو ستون آخر جدول ۴-۴ آمده است. فرضیه ­های آماری مربوط به تحلیل آماره F به صورت ذیل می‌باشد.

H0 : βi=0الگویی رگرسیونی معنی دار نیست

H1: βi≠۰ الگوی رگرسیونی معنی دار است

سطح معنی­داری آمارهF برای مدل کمتراز سطح خطای آزمون(۰۵/۰=α ) است و در نتیجه فرض H0 فوق رد می شود و رگرسیون برآورد شده به لحاظ آماری معنی­دار و روابط بین متغیرهای تحقیق، خطی می‌باشد([۴۸]). پس از بررسی اعتبار مدل کلی رگرسیون، در جهت تصمیم ­گیری در خصوص فرضیات، ضرایب هر یک از متغیرهای مستقل موردنظر قرار ‌می‌گیرد.

۴-۵-۱- آزمون فرضیه اول

*- در رابطه با متغیر سودپیش­بینی نشده قبل از مدیریت سود؛ سودپیش­بینی نشده قبل از مدیریت سود بر مدیریت سود شرکت‌ها تاثیرگذار است. نتایج ارائه شده در جدول ۴-۴ نشان می‌دهد که ضریب برآورد شده برای متغیر PreAEMUIit که تاثیر سودپیش­بینی نشده قبل از مدیریت سود بر مدیریت سود را نشان می­دهد؛ بمیزان ۱۱۲/۰ و با سطح معناداری ۰۱۳/۰ می‌باشد که کمتر از از ۰۵/۰ (سطح خطای آزمون) است. این یافته نشان می­دهد که بین متغیرهای مذکور ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد. بر این اساس، می توان دریافت که سودپیش­بینی نشده قبل از مدیریت سود بر مدیریت سود شرکت‌ها تاثیر مثبت داشته است.

*- در رابطه با متغیر اهرم مالی میزان اهرم مالی بر مدیریت سود تاثیرگذار است. نتایج ارائه شده در جدول ۴-۴ نشان می­دهد که ضریب برآورد شده برای متغیر Growthit که تاثیر اهرم مالی بر مدیریت سود را نشان می­دهد؛ بمیزان ۲۰۳/۰- و با سطح معناداری ۰۰۰/۰ می‌باشد. این یافته نشان می‌دهد که بین متغیرهای مذکور ارتباط معکوس و معنادار وجود دارد. بر این اساس، می توان دریافت که اهرم مالی بر مدیریت سود تاثیر منفی داشته است. به عبارت­دیگر، شرکت­های دارای سطح بدهی بالاتر، سودآوری کمتری داشته اند.

*- در رابطه با متغیر اندازه شرکت، اندازه شرکت بر مدیریت سود تاثیرگذار است. نتایج ارائه شده در جدول ۴-۴ نشان می­دهد که ضریب برآورد شده برای متغیرSizeit که تاثیر اندازه شرکت بر مدیریت سود را نشان می­دهد؛ بمیزان ۰۷۴/۰ و با سطح معناداری ۰۲۵/۰می باشد. این یافته نشان می­دهد که بین متغیرهای مذکور ارتباط مستقیم(مثبت) و معنادار وجود دارد. بر این اساس، می توان دریافت که هرچه اندازه شرکت نیز بزرگتر باشد مدیریت سود افزایش پیدا می­ کند و بر عکس هرچه اندازه شرکت کوچکتر باشد مدیریت سود شرکت نیز کاهش پیدا می‌کند. به عبارت­دیگر بین اندازه شرکت رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

نتیجه کلی فرضیه اول: بین بین اندازه شرکت، و مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش اندازه شرکت و مدیریت سود را نیز افزایش پیدا می­ کند. وهمچنین دیگر با کاهش اندازه شرکت، مدیریت سود کاهش پیدا می­ کند. این یافته­ ها با ادعای مطرح شده در فرضیه اصلی سازگار است و این فرضیه در سطح اطمینان ۹۵% پذیرفته می­ شود.

۴-۶- مدل آزمون فرضیه دوم

در فرضیه دوم پژوهش ادعا شده است که زمان­بندی فروش دارایی­ های ثابت بر مدیریت سود شرکت تاثیرگذار است. جهت آزمون این فرضیه از یک مدل رگرسیونی استفاده شده است که در آن، سود هرسهم وسود عملیاتی به ‌عنوان متغیر وابسته و تابعی از متغیرهای مستقل و کنترلی تلقی شده است. نتایج حاصل از برازش مدل گرسیونی مذکور در جدول ۴-۵ ارائه شده است.

جدول ۴-۵: نتایج تجزیه و تحلیل آماری برای آزمون فرضیه دوم

AMit= β۰+ β۱PreAEMUIit + β۲RMit+ β۴GROWTHit+ β۵ ASSINit + β۶ ΔOIPSit + εit

سطح معنی داری F
آماره F
آماره دوربین واتسون
R2 تعدیل شده
۰۰۰/۰
۶۱۳/۱۴
۵۷۳/۱
۱۲۲/۰
سطح معنی داری

(P-value)

آماره t
اندازه ضریب β (استاندارد شده)
متغیر
۰۱۸/۰
۳۴۶/۱
۱۸۵/۰

PreAEMUIit

۰۰۷/۰
۳۰۱/۲
۱۵۰/۰

RMit

۰۲۳/۰
۲۵۴/۲-
۰۹۴/۰-

LEVit

۰۱۲/۰
۱۱۳/۳-
۴۰۵/۰-

GROWTHit

۰۰۹/۰
۶۱۵/۲-
۱۲۳/۰

ASSINit

۴۵۶/۰
۷۴۵/۰-
۰۳۴/۰-

ΔOIPSit

نتایج تحلیل آماری در خصوص اعتبار الگوی رگرسیونی در بخش اول جدول فوق آمده است. ضریب تعیین مدل رگرسیونی ۱۲۲/۰ می‌باشد و حاکی از این که این مدل توانسته است ۲/۱۲ درصد از تغییرات در جریان نقد آزاد شرکت­های نمونه آماری در طول دوره پژوهش را از طریق متغیرهای مستقل و کنترلی تبیین نماید. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ بوده و ‌بنابرین‏، بین خطاهای الگوی رگرسیونی خود همبستگی شدیدی وجود ندارد و عدم وجود خود همبستگی بین خطاها، به ‌عنوان یکی از فرض­های اساسی رگرسیون در خصوص مدل برازش شده، پذیرفته می­ شود. سطح معنی داری آماره F برای مدل کمتر از سطح خطای آزمون(۰۵/۰=α ) است و در نتیجه رگرسیون برآورد شده به لحاظ آماری معنی­دار و روابط بین متغیرهای تحقیق، خطی ‌می‌باشد. پس از بررسی اعتبار مدل کلی رگرسیون، در جهت تصمیم گیری در خصوص فرضیات، ضرایب هر یک از متغیرهای مستقل موردنظر قرار ‌می‌گیرد.

نتایج تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA)، که ‌بر اساس آماره F درخصوص آن تصمیم گیری می شود؛ برای الگوی برازش داده شده در آزمون فرضیه فرعی اول در دو ستون آخر جدول ۴-۴ آمده است. فرضیه ­های آماری مربوط به تحلیل آماره F به صورت ذیل می‌باشد.

H0 : βi=0الگوی رگرسیونی معنی دار نیست

H1: βi≠۰ الگوی رگرسیونی معنی دار است

سطح معنی داری آماره F برای مدل کمتر از سطح خطای آزمون(۰۵/۰=α ) است و در نتیجه فرض H0 فوق رد می­ شود و رگرسیون برآورد شده به لحاظ آماری معنی دار و روابط بین متغیرهای تحقیق، خطی می‌باشد. پس از بررسی اعتبار مدل کلی رگرسیون، در جهت تصمیم گیری در خصوص فرضیات، ضرایب هر یک از متغیرهای مستقل موردنظر قرار ‌می‌گیرد.

۴-۶-۱ آزمون فرضیه دوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...