فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | ۲-۵-۷-جنبه های منفی و مثبت تعارض: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
نمودار شماره ۲-۴: تعارض و عملکرد سازمانی
جدول شماره ۲-۲ تعارض و عملکرد سازمانی
سطحعملکرد سازمانی
ویژگیهای درون سازمان
نوع
تعارض
میزان تعارض
وضعیت
کم
راکد، بیتحرک و بیتوجه به تغییرات، فاقد هر گونه نظرهای جدید
مخرب
کم یا زیاد
A
زیاد
زنده، و پویا انتقادپذیر، نوآوری و خلاقیت
سازنده
مطلوب
B
کم
مغشوش، پراشوب فاقد هر گونه همکاری
مخرب
زیاد
C
۲-۵-۷-جنبه های منفی و مثبت تعارض:
- جنبههای منفی تعارض:
بعضی معتقدند وجود تعارض در سازمان، سبب انتقال سبک رهبری از روش مشارکتی به روش خودکامه می شود دلیل آن نیز این است که گروهی که تحت فشار و یا در حال تعارض است، نیاز به هدایت و کنترل مستقیم و محکمتری دارد، و این خود می تواند مدیر را به سمت خودکامگی سوق دهد. تنن بوم[۶۸] عقیده دارد اگر برخورد درستی با تعارض نشود، آثار منفی از آن بر جای خواهد ماند. از جمله این آثار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- کاهش علاقه و انگیزش کارکنان در سازمان
-
- جلوگیری از همکاری و کنترل مؤثر
-
- تولید مخالفت برای سازمان و مدیریت: تعارض ممکن است منجر به پیدایش شکلهای گوناگون مقاومت منفی چون ندادن اطلاعات لازم، کمکاری، تمارض و غیبت شود. همچنین در اثر گذشت زمان، گروه متعارض ممکن است راههای قانونی برای اعتراض، مجادله، گلایه، شکایت، اعتصاب، تحریک، تهدید، تهاجم، تخریب و غیره پیدا کند (میرکمالی، ۱۳۶۴).
صاحب نظر دیگری علاوه بر ایجاد هیجان و تنش و کاهش رضایت شغلی و در نتیجه کاهش تولید نکات منفی زیر را از آثار تعارض میداند:
-
- فاصله بین افراد افزایش مییابد.
-
- جو عدم اعتماد و سوء ظن بین افراد به وجود می آید.
-
- عدهای از افراد احساس شکست میکنند.
-
- گروه ها و افراد بر منافع جزئی و محدود خود توجه میکنند.
-
- به جای کار جمعی مقاومت به وجود می آید.
- تغییرات شغلی زیاد می شود.
۳) جنبه های مثبت تعارض:
۱- گروه های متعارض، یکدیگر را بهتر زیر نظر می گیرند، و در نتیجه، روشها و رفتار در سازمان تحت کنترل بیشتری در می آید، که این خود سبب افزایش دقت، انگیزه و بهبود شکل و محتویات امور میگردد.
-
- تعارض در سازمان میل به جستجو برای یافتن روش های جدید را زیاد می کند.
-
- در موقعیتهایی که تعارض وجود دارد، اعضای سازمان به روشن ساختن نظریات فردی خود مبادرت میورزند و همین کوششها موجب بیشتر شدن علاقه و بروز خلاقیتهای افراد میگردد.
- در حالت تعارض مشکلات و مسائلی که قبلاً مورد توجه قرار می گیرند و به همین دلیل، ایدههای جدید و نگرشهای نو به وجود می آید. و این امر زمینه را برای تغییر و نوآوری فراهم می سازد (رابینز، ۱۳۷۶، ص ۱۰۵).
۲-۵-۸- مدیریت تعارض: [۶۹]
پدیده تعارض به طور واقعی کمتر درک شده است، در حالی که کاربرد سنجیدهای برای سازمان و زندگی سازمانی دارد. همچنین جانبداری از تعارض به خصوص تعارض سازنده و مؤثر کمتر صورت گرفته است، در حالی که برای از بین بردن یا اجتناب از آن تلاش بیشتری شده است. با به کارگیری مفهوم مدیریت تعارض، ماهیت و کاربرد تعارض در سازمان بیش از پیش روشنتر می شود.
مدیریت تعارض یعنی مدیریتی که بتواند در شرایطی که تعارض وجود دارد به بهترین شکل، سازمان را اداره کند. در مدیریت تعارض عقیده بر این است که تعارض منبع با ارزشی از انرژیهای آزاد شده انسانی است که مدیر می تواند برای اصلاح جو و محیط سازمان، و در جهت رشد کسانی که با آن ها کار می کند، و بالاخره دست یافتن به اهداف سازمان از آن استفاده کند. مدیریت تعارض ترس از جلوگیری، و یا سرکوب تعارض نیست، بلکه برخورد درست و بهره گیری مناسب از آن، در جهت تأمین نیازها، ایجاد خلاقیت و شکوفایی استعداد ها است (میر کمالی، ۱۳۶۴).
مدیریت تعارض، نگرش خوشبینانه، منطقی و علمی نسبت به تعارض است و نباید آن را با حل تعارض [۷۰] که حاصل برداشتی منفی و بدبینانه میباشد اشتباه کرد. افراد معمولاً در نگرش دوم سعی میکنند که اساساً تعارضی وجود نداشته باشد، و چنانچه به وجود آید آن را از بیخ و بن برکنند (کنث و توماس، ۱۹۷۳).
در موارد زیر، تعارض می تواند سازنده باشد:
هنگامی که بتواند کیفیت تصمیمات را بهبود بخشید، زمانی که موجب ابتکار عمل، نوآوری و خلاقیت شود، هنگامی که مایهی کنجکاوی و تشدید علاقه اعضای گروه به یکدیگر گردد و در نهایت هنگامی که بتواند جو و محیط سیستم داوری و پدیده تحول را تقویت کند.
اگر مدیریت تعارض غیر اثر بخش باشد و به فکر درمان و حل آن نباشد، فرهنگ بیمار گونه ای به نام فرهنگ رقابت، تهدید و کشمکش به وجود می آید. به بیان دیگر، مسئله برد – باخت مطرح است. این پیامد منتج به کاهش سلامتی و بر هم زدن وضع سازمان می شود.
اگر مدیریت تعارض اثربخش وسازنده باشد و به فکر درمان و حل مشکل باشد و بر همدستی و تشریک مساعی در سازمان تأکید داشته باشد، جو تشریک مساعی و فرهنگ همکاری و حمایت در سازمان، توسعه مییابد و منتج به بهبود عملکرد سازمان خواهد شد.
توسعه مهارتهای حل تعارض:
مدیر از چه ابزار یا فنونی، برای حل تعارض استفاده کند؟ و زمانی که تعارض زیاد است چگونه می تواند آن را کاهش دهد؟
مدیران ضرورتاً پنج راه حل می توانند داشته باشند.
-
- اجتناب[۷۱]
-
- همسازی وایثار[۷۲]
-
- مصالحه [۷۳]
-
- اجبار یا رقابت[۷۴]
- تشریک مساعی[۷۵]
۲-۵-۹- فنون رفع تعارض:
وقتی که عوامل ایجاد کننده تعارض خیلی زیاد هستند میگوییم تعارض مخرب یا غیر کار کردی است. این تعارض، تأثیر منفی روی اثر بخشی سازمان دارد. یک سلسله اقداماتی باید انجام شود تا تعارض به یک سطح قابل قبول برسد با توجه به علل به وجود آورندهی تعارض، فنون مختلفی جهت کاهش تعارض ارائه شده است.
فنون پیشنهادی ذیل با توجه به ریشه های ارتباطی تعارض میباشد (اشراقی، ۱۳۸۸).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 10:30:00 ق.ظ ]
|