سایت دانلود پایان نامه: راهنمای نگارش مقاله در رابطه با تاثیر هشت هفته … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
ج- دانش لازم برای عمل
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
رویارویی با عوامل تنشزای بیرونی در رفتار اجتماع مانند: نژادپرستی، جنگ و فقر و افزون طلبیهای صاحبان قدرت.
ممانعت از رفتارهای کلیشهای افراطی( نژادپرستی)، زدن برچسب و در معرض خطر بودن.
د- تمرکز بر رشد انسان
تابآوری فراتر از مرزهای تاریخی، جغرافیایی، طبقاتی و نژادی عمل می کند. به عبارتی تأکید آن بر انسانگرایی است، یعنی رشد و بهبود تابآوری چیزی بهجز فرایند رشد سلامت انسان به طور کلی نیست.
خودآگاهی طبیعی (فطرتی بیولوژیک برای رشد و کمال).
تأکید بر فرایند نه برنامه (محمدی، ۱۳۸۴).
۲-۲-۳-۴ تابآوری به عنوان یک فرایند پویا
تابآوری یکی از مفاهیم و سازههای بهنجار مورد توجه و مطالعه روانشناسی مثبتنگر است که به فرایند پویای انطباق مثبت با تجربه های تلخ و ناگوار اطلاق می شود (لاتار و چیچتی، ۲۰۰۴ ). رویکرد روانشناسی مثبتنگر امروزه به جای تمرکز بر حل مشکل، سعی در افزایش توان فرد برای برخورد با مشکلات را دارد و این نکتهای است که در تابآوری مورد توجه است (مؤمنی، اکبری و آتشزاده، ۱۳۸۸).
کانر و دیویدسون (۲۰۰۳) معتقدند که تابآوری تنها پایداری در برابر آسیبها نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمی باشد، بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است (کشتکاران، ۱۳۸۸). تابآوری توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی- روانی در شرایط خطرناک است. افزون براین پژوهشگران براین باورند که تابآوری نوعی خودترمیمی با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی است (گارمزی ۱۹۹۱، مستن ۲۰۰۱، راتر، ۱۹۹۹، لاتار، چیچتی و بکر، ۲۰۰۰). سازگاری مثبت با زندگی می تواند پیامد تابآوری به شمار رود و همچنین به عنوان پیشآیند سطح بالاتری از تابآوری را سبب شود (کامپفر، ۱۹۹۹ به نقل از سامانی، جوکار و صحراگرد، ۱۳۸۶).
از آنجا که تابآوری و پیشرفت آن پویا و پیچیده است عجیب نیست که مسیرها و روشهای گوناگونی برای رسیدن به تابآوری وجود دارد، گفته می شود که تابآوری پایدار نیست. افراد در مقابله با آسیب واکنشهای مختلفی از خود نشان می دهند، ممکن است آن را تحمل کنند، کمی استرس داشته باشند یا با آن دست و پنجه نرم کنند (راتر، ۱۹۹۹). ماهیت چندوجهی تابآوری نشان میدهد که این فرایند تدریجی است و نمود آن بستگی به ظرفیت خود در بلندمدت دارد. نحوه مقابله با مشکلات فرد در گذشته بر پیشرفت و شکل گیری تابآوری در حال و آینده تأثیر گذار است (بونانو، ۲۰۰۴).
۲-۲-۳-۵ نظریه های تابآوری
مطالعه تابآوری در سه بخش و در قالب سه موج مطرح و بررسی شد:
نخستین موج مطالعات، شناسایی پدیدار شناختی عوامل محافظتی و داشتههای رشدی بوده است. در این نوع مطالعات ویژگیهای شخصیتی که به افراد کمک می کنند تا از مشکلات جان سالم بهدر ببرند و یا با مشکلات دست و پنجه نرم کنند به عنوان عوامل تابآوری تعریف شده اند که این عوامل شامل: عزت نفس، مکان کنترل درونی، شوخ طبعی، نظامهای حمایتی بیرونی و غیره میباشند.
موج دوم مطالعات به بررسی روند اکتساب عوامل تابآوری پرداخته است. در این مطالعات تابآوری را به این شکل تعریف کرده اند: “فرایند مقابله مشکلات به نحویکه به شناسایی تقویت یا غنی سازی ویژگیهای تابآوری یا عوامل محافظتی منجر شود (ریچاردسون، ۲۰۰۲). فرضیههایی که در این فرایند آمده است به یک سری اختلالات و یکپارچهسازی مجدد اشاره دارند و یا به عبارت دقیقتر به مسیری خطی از مسائل زیستی، اجتماعی، معنوی، تعاملات اجتماعی، اختلالات، آمادگی برای یکپارچهسازی مجدد و انتخاب این یکپارچه سازی، بازگشت دوباره به تعادل حیاتی و یا عدم بازگشت منتهی می شود (والش، ۲۰۰۶).
موج سوم تحقیقات به مفهوم تابآوری در رابطه با انگیزه های درونی است که مردم را به سوی خرد، خودشکوفایی و هماهنگی با قدرت روحی سوق میدهد. سؤال این گروه از محققان این است که انرژی یا انگیزه یکپارچه شدن از کجا می آید (ریچاردسون، ۲۰۰۲). فلسفههای متعددی از جمله الهیات، فلسفه، طب شرق و فیزیک منبع این انگیزه را از اکوسیستم خود فرد میدانند که می تواند از انرژی کوانتوم، عدد خی، نیروهای روحی یا خداوند به دست آید. در واقع این نیروها تابآوری را تشکیل می دهند: خداوند، نیروهای روحی، عدد خی و انرژی کوانتوم. نظریه دیگر در مورد تابآوری این است که تابآوری بخشی از روح و روان انسان است که وجود فیزیکی آن در نور و پپتیدهای تشکیل شده از احساسات موسیقی و نور دیده شده است و اطلاعاتی که می تواند فرد را با نشاط یا افسرده کند را با خود دارد و در نهایت افراد احساس قدرت و تابآوری روحی را به دست میآورند (کاترین، ۲۰۰۹).
۲-۲-۳-۶ تابآوری به عنوان یک سازه
هنوز هم بسیاری از اطلاعات در خصوص تابآوری از مطالعه بر روی فرایند یا چارچوب تابآوری نشأت میگیرد. مطالعات زیادی در خصوص عوامل حفاظتی، ریسک و تعامل آنها با عوامل محیطی و ایجاد پیامدهای مثبت یا منفی انجام شده است. در این مطالعات تابآوری به عنوان انطباق مؤفقیت آمیز و نیز فرایند بین شخصی و محیطی تعریف شده است که پیامدهای مثبت را به دنبال دارد. اما در بسیاری از مطالعات طولی تابآوری را به عنوان پیامدهای مثبت در جمعیتهای با ریسک بالا مانند مناطق فقیر یا نرخ درگیری و نزاع بالا مطالعه کرده اند. این مطالعات برپایه مدل استاندارد استوار بوده است که هم سازه فرایند و هم سازه پیامد را دارند. در این مدل استاندارد شش سازه وجود دارد که چهار عدد از آنها تأثیر گذارند بدان معنا که تأثیر مستقیم بر پیامد دارند و دو سازه دیگر نقشی تعاملی در انطباق افراد دارند (شلی، ۲۰۰۹).
چهار سازه تأثیر گذار عبارتند از: عوامل استرس زا، محیط خارجی، ویژگیهای فردی و پیامد و دو سازه دیگرعبارتند از: فرایندهای تعاملی فرد با محیط و فرایند تابآوری میباشد که شامل تابآوری کوتاه مدت و بلند مدت با مکانیزم های مقابله با استرس که افراد در تصمیم گیریهای خود استفاده می کنند. گر چه هیچ توافق نظری درباره نحوه اندازه گیری تابآوری وجود ندارد اما پژوهشگران مفهومی کلی را پایه و اساس تحقیقات خود کرده اند. تابآوری فرایندی پویا است که منجر به پیامدهای انطباقی در مواجهه با مشکلات می شود (لیبورو و ریونسون، ۲۰۰۶ به نقل از کاترین،۲۰۱۰).
۲-۲-۴ یوگا
۲-۲-۴-۱ تاریخچه یوگا
دربارۀ تاریخ پیدایش یوگا اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد،اما اکثر پژوهشگران بر اساس نوشته های پالی،سانسکریت، سنگنوشتهها وآثاری که درحفاریهای باستانشناسی شمال هندوستان بهدست آمده است، متفقاً عقیده دارند که یوگا پیوند فرهنگ آریایی و هندواست.اقوام آریایی مهاجم به شمال هند،این فرهنگ را به آنجا انتقال دادند.پژوهشگران در آثار باقیماندۀ قبل و بعد از هخامنشیان،به تشابهات اخلاقی،دینی و عقیدتی بسیار بین رسوم هند و آریاییهابرخورد کرده اند.این مشابهتها در میان اهل تصوف که ریشۀ ماقبل اسلامی دارد وعرفان اسلامی تکمیل کنندۀ آنها بوده است، بیشتر به چشم میخورد.در متون ادبی،مذهبی و عرفانی یا اسطورهها و داستانهای ایرانی کمتر با یوگا و یوگی برخورد میکنیم،زیرا آنها به نام هند و مرتاض معرفی شده اند.غرض از مرتاض همان یوگی است،حال چرا یوگی در ایران با نام مرتاض شهرت یافته نامشخص است.تقریباً چهار قرن قبل از میلاد، یوگاسوتراس، که اساس یوگای امروز است توسط پاتانجلی نوشته شده،که در آن راه ها یامراحل هشتگانۀ یوگا(یاما، نیاما، آسانا، پرانایاما، پراتیهارا، دهیانا، دهارنا، سامادهی) را نوشته و توضیح داده است.یوگا قدمت زیادی دارد وپاتانجلی،فیزیکدان و یوگی هزارۀ قبل از میلاد، تنها نظمدهندۀ این مکتب هشتگانه بوده است،نه موجد آن.
درحال حاضر یوگا بهعنوان عمدهترین قسمت تانترا که قدمتی بیش از دههزار سال دارد شناخته می شود.تانترا یک واژۀ سانسکریت و مرکب از دو کلمۀ”تانوتی” به مفهوم استنباط و”ترایاتی” به معنای رهایی است،بنابراین تانترا علم توسعه آگاهی یا به اصطلاح انرژی است.تانترا و پس از آن وداها اولین کتابهایی هستند کهدر زمان شکوفایی عصر طلایی نوشته شده و به یوگا اشاره کرده اند. البته نه به عنوان تمرین بلکه به صورت نمادین کاربرد یوگا رامورد اشاره قرار داده اند.در کتاب اوپانیشاد که یکی از باارزشترین کتب مقدس هندو است یوگا به شکل منسجمتری ارائه شده است.اغلب اعتقاد به الهی بودن این کتابها به ویژه وداها دارند.به هر صورت مفصلترین و کاملترین بحث دربارۀ یوگا مربوط می شود به پاتانجلی که برای اولین بار سوتراهای یوگا را تنظیم نمود. سنتها و مذاهب زیادی باور دارند که یوگا هدیهای الهی است که توسط حماسههای قدیمی،آشکار شده وبه انسان این فرصت را میدهد تا از ذات حقتعالی بهرهمند شود(موسوی نسب، ۱۳۸۳). بسیاری معتقدند که در ایران اعمالو حرکات صوفیان و درویشان،نوعی تمرکز فکری و یا مدیتیشن بوده است.چنانچه در روایتی به جا مانده از سعدی :”صاحبدلی سر به جیب مراقبت فرو برده و …”بهنوعی مراقبه و مدیتیشن اشاره شده است(موسوی نسب،۱۳۸۲).تا چندی پیش نیز بسیاری از غربیها براین باور بودند که یوگا نوعی صوفیگری است وتنها مردان روحانی مشرق زمین قادر به انجام آن هستند و آن را انواع حرکات رنجآور و غیرعادی چون دراز کشیدن روی تخت میخدار میدانستند.در حالی که در مسیحیت و رهبانیت توجه به مدیتیشن و مراقبه بهصورتی بوده که از آن برای عبادت استفاده میکردند و افرادی چون فرانسیسکو و مارتین لوتر درقرن۱۲ و۱۴ میلادی حرکات بدنی و شرایط خاص تمرکزی را با تکیه بر سرودهای روحانی وتمجید خدا انجام میدادند.اما مرکز مهم تحقیقات بیمارستانی درسوئد تأکید کرد که کنترل ذهن و جسم افسانه نیست،بلکه حقیقت محض است(احمدی،۱۳۷۷).ساتیاناندا میگوید:”یوگا یکدفینۀ پنهان شده در ویرانههای تاریخ کهن نیست، یوگا یک نیاز است،یک نیاز با ارزش برای مردم عصر حاضر و فرهنگ و تمدن آینده”(موسوی نسب، ۱۳۸۳).
۲-۲-۴-۲ مفهوم و ماهیت یوگا
واژه یوگا (yoga ) در اصل از واژه یوج ( yuj ) در زبان سانسکریت به معنی یکپارچه سازی و یگانگی گرفته شده است. واژه یوج با واژگان «یک» و «یگانه» در فارسی خویشاوند است. برخی نیز باور دارند که یوگا از واژۀ فارسی «یوغ» گرفته شده و به معنای لگام زدن بر نفس است.یوگا از طرفی به معنای « کنترل کردن» آمده است و در آن صورت یوگا را می توان علم کنترل امواج فکر و مهار قوای ذهنی به منظور تسلّط همه جانبه بر توان بالقوه خود دانست. در این صورت به روش این دانش که همانا کنترل قوای تن و فکر است، تأکید می شود (لغت نامه دهخدا). یوگا در اصطلاح معنوی به زبان سانسکریت عبارتست از “پیوند آگاهی خالص فردی با روح کیهانی”.یوگا ایجاد کنندۀ هماهنگی و توازن بین جسم و روح و روان است.سیستم علمی-عملی یوگا این توازن را از طریق انجام تمرینات جسمانی،تنفسی،مودراها و قفلهای انرژی و نظافتی و مراقبه تأمین می کند.این تمرینات فرد را قادر میسازد تا به حقیقت واقعی بدن دست یابد.علم یوگا با عمل کردن روی عوامل خارجی شخصیت و فیزیک بدن که برای بیشتر مردم قابل لمس است آغاز می شود.عدمتوازندر این سطوح سبب ایجاد اختلال در ارگانها، عضلات و اعصاب میگردد و در انجام وظایف مقابل هم قرار میگیرند.به طور مثال وقتی سیستم غدد داخلی دچاراختلال می شود کارایی این سیستم کاهش مییابد و علائم بیماری آشکار میگردد.هدف یوگا هماهنگ کردن سیستمهای مختلف بدن است تا در پرتو آن شادابی و تندرستی کلی بدست آید.سوامی شیواناندا پدر یوگای علمی عصر حاضر میگوید:”یوگا اتحاد و هماهنگی اندیشه،سخن،کردار و عمل است،همچنینهماهنگی سر،قلب و دست است که ضمن انجام تمرینهای یوگا بهدست می آید.در سیستم یوگا اتحاد بین سطوح جسمی،ذهنی و احساسی توسعه مییابد و چگونگی تأثیر هر سطح بر سطح دیگر و چگونگی تعارض آنها با یکدیگر آشکار می شود و سرانجام آگاهی بهسوی درک زیرکانه حقیقت و هستی سوق مییابد(موسوی نسب،۱۳۸۳).
یوگا فعالیتی است که آگاهانه انجام می شود و تحقیقات متعدد نشان میدهد که تمرینات سبک و مداوم آن دیدگاه مثبتی را در زندگی به وجود می آورد.از نظر یوگی سراسر زندگی بهوسیلۀ نیرویی که در یوگا نیروی زندگی نامیده می شود تقویت میگردد.مهمترین هدف یوگا هدایت این نیرو در زندگی انسان است.یوگا برای رقابت و نمایش نیست و تنها ورزشی است که مسابقه ندارد.یوگا شامل تمریناتی است که احتیاجات فیزیولوژیکی افراد در جهت کشش عضلات و افزایش میدان حرکتی مفاصل و شل کردن عضلاتدر جهت هماهنگی بین جسم و روح را تأمین می کند.یوگا ریتمهای درونی ناسالم و اختلال یافته ارگانیسمهای بدن را در مسیری سیستماتیک و به طور آهسته و آرام، به سوی ریتمهای ذاتی و طبیعی سوق میدهد.تحمیل یک ریتم سالم،منظم، هماهنگ وطبیعی از طریق یوگا و ایجاد تعادل در محیطداخلی بدن تأثیر شگرفی در درمان بیماریها دارد(هیلتمن،۱۳۷۱).اکثر مردم از اضطراب و بیماریهای عصبی که نتیجه استرسها و فعل و انفعالات روزمره زندگی است رنج میبرند. بدیهی است یوگا نمیتواند و چنین ادعایی هم ندارد که برهمه این ناملایمات فردی مسلط شود و بهبودی تمام سطوح بدن را برای افراد تضمین کند،اما با عبور ازسطح ذهن واحساس، روش ثابت شدهای ارائه میدهد تا تندرستی در بدن تحقق یابد.بنابراین یوگا نمیتواند به طور قطع جانشین درمانهای
پزشکی در بیماریهای روحی و مخصوصا بیماریهای جسمانی شود بلکه می تواند مکمل آن باشد(جوانبخت و همکاران،۲۰۰۹،ساتهایاپرابها و همکاران،۲۰۰۸).
نمودار(۲-۱) یوگا در یک نگاه
۲-۲-۴-۳ تقسیم بندی یوگا
یوگا در ابتدا به چهار قسمت مجزا با مضامین زیر تقسیم می شود:
بهاکتی یوگا[۱۵]:رسیدن به حقیقت از طریق تجربه،عشق و محبت به تمامی موجودات و مخلوقات.
کارما یوگا:[۱۶] رسیدن به حقیقت از طریق کار وخدمت بدون چشمداشت.
کیانا یوگا:[۱۷]رسیدن به حقیقت از طریق کسب آگاهی و دانش.
آشتانگایوگا[۱۸]: رسیدن به حقیقت از طریق به کنترل درآوردن وپرورش جسم و فکر ودرنهایت هماهنگ نمودن آن دو(شریف پور،۱۳۷۶).
آنچه از میان این چهار قسمت یوگا نزد اکثر یوگیها مدنظر است و اجرا می شود،قسمت آشتانگایوگا است که خود به دو دسته هاتا یوگا و راجا یوگا تقسیم شده و هر کدام از آنها زیر مجموعههایی را شامل میشوند که همان مراحل هشت گانه یوگا نامیده میشوند.
در راجا یوگا راه هایی وجود دارد که شخص با انجام دادن آنها به کنترل و استنباط ذهن دست پیدا می کند و در این بخش مهارت های ذهنی افزایش یافته و میزان دقت و تمرکز،اراده،حافظه و سایر تواناییهای ذهنی تقویت می شود.همچنین در این روش مراحلی وجود دارد که شخص با پیمودن آنها ذهن بیقرار خود را آرامش میدهد و صلح درونی را در خود مستقر می کند.در هاتا یوگا راه هایی وجود دارد که انجام دادن مرتب آنها تأثیرات زیر را به دنبال خواهد داشت:
پاک شدن بدن از سموم.
تقویت دستگاه تنفس،گردش خون و سیستم عصبی(قاسمی،۱۳۸۳).
۲-۲-۴-۴ مراحل هشت گانه یوگا
مجموع تمام دستههای هاتایوگا و راجایوگا هشت مرحله ای است که هر فرد می تواند بنا بر سلیقه و باور شخصی خود یکی از آنها را انتخاب کرده و به آن عمل کند و حتی می تواند دو یا چند مرحله را با هم انتخاب و به آن عمل کند.اما برای بدست آوردن نتیجه مطلوب در هر مرحله بهتر آن است که با گذر از مراحل پایینتر به مراتب بالاتر دست یابد. پنج مرحله اول یوگا حالتهای برونگرا و سه مرحله آخر حالتهای درونگرا دارد.دو مرحله اول محتوای اجتماعی و رفتار شخصی است. مرحله سوم و چهارم تمرینات جسمانی و چهار مرحله آخربه نوعی قسمت هایی از یک مراقبه کامل را دارا است که پس از گذر از هر مرحله به هشتمین مرحله که میتوان آن را ابرآگاهی یا مدیتیشن عمیق دانست، رسید که احساس افراد در آن متفاوت است.در این مرحله فرد به حداکثر هوشیاری میرسد یعنی اتصال به آگاهی کامل یا عقل کل(روحبخش،۱۳۷۸).راههای هشتگانه تأثیر متقابل ذهن و جسم را بر یکدیگر تأکید می کند.در حالی که ذهن همواره برتری خود را حفظ کرده و نقش بیشتری را در این میان بازی می کند. مراحل هشتگانه یوگا را می توان در مجموع اینگونه تعریف کرد:
یاما(Yama):نخستین گام در کنترل ذهن و کوشش برای زندگی توأم با پاکی، صداقت و احترام به همه.
نیاما (Niyama): چیزهایی که یوگی باید از آنها پرهیز کند مانند:دروغ،دزدی،آزار دیگران و هر نوع افراط کاری زیاد.
آسانا(Asana) : آموختن و اجرای حرکات یوگا به منظور پیشرفت جسم و ذهن.
پرانایاما(Pranayama) : کنترل نیروهای حیاتی به وسیله تنفسهای منظم.
پراتی آهارا(Pratyahara) : توانایی قطع ارتباط با جهان خارج به منزله گامی به سوی دهارانا.
دهارانا(Dheharana) : تمرکز فکر به یک نقطه در خارج یا داخل بدن.
دهیانا(Dehiyana) : افزایش تعمق و تمرکز تا آنکه ذهن کاملاُ جذب موضوع مورد تمرکز قرار میگیرد(مدیتیشن).
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 11:38:00 ب.ظ ]
|