… |
کمترین فشار ورودی جهت رسیدن به راندمان بهتر عمل کراکینگنسبت کمپرس پائین به منظور به حداقل رساندن نیروی مصرفی کمپرس کردن و به همین منظور حداقل کردن دمای خروجی (تمایل به گرفتگی پائین)
فشار خروجی مرحله نهائی که نتیجه آن فشار هیدروژن تولیدی وبازیابی اتیلن در قسمت تبرید میباشد.
کمپرسور از نوع سانتریفیوژ پنج مرحله ای میباشد که دارای سه محفظه[۱۶] است و بوسیله توربین بخار که از بخار فشار بالا استفاده می کند به حرکت در می آید. فشار ورودی به کمپرسور بوسیله تغییر در دور توربین کنترل می شود.
در ورودیهای پنج مرحله به منظور اجتناب از بالا رفتن دمای خروجی و همچنین کاهش گرفتگی بوسیلهی پلیمریزاسیون، سیستم ترزیق آب خوراک دیگ بخار[۱۷] در نظر گرفته شده است.
گاز کراک در اولین، دومین و سومین مرحله کمپرسور تا فشار ۹/۱۱ بار کمپرس می شود. گاز در خروجی هر یک از مراحل کمپرسور خنک می شود. سپس به جدا کننده های میان مرحله ای ارسال می شود. جدا کننده های میان مرحله ای با راندمان بالا برای جدا کردن مه[۱۸] تجهیز شده اند. در ظرف ورودی سومین مرحله، سه فاز از هم جدا میشوند: گازهای کراکینگ، هیدروکربنهای مایع و آب چرب[۱۹]، گاز کراکینگ از سومین مرحله کمپرسور به قسمت جداسازی برای حذف اسید از گاز که شامل دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن میباشد ارسال میگردد. گاز پس از شیرین شدن به درام ورودی مرحله چهارم ارسال می شود تا از حمل هر گونه کاستیک به داخل کمپرسور اجتناب گردد. گاز در مرحله چهارم کمپرس می شود و در کولر خروجی مرحله چهارم تا ۴۵ درجه سانتیگراد خنک می شود. سپس به درام ورودی مرحله پنجم که جدا کننده ای سه فازی میباشد ارسال میگردد. فشارگاز در مرحله پنجم پس از کمپرس شدن آن به ۶/۳۵ بار میرسد. در نهایت گاز تا ۱۵ درجه سانتیگراد سرد می شود و در این دما به خشککنهای گاز کراکینگ ارسال می شود.
حذف گازهای اسیدی
گاز کراک که از قسمت گرم می آید شامل دی اکسید کربن وسولفید هیدروژن میباشد که به گازهای اسیدی معروفند. این ترکیبات باید قبل از فرایند تبرید و سرد سازی حذف شوند . دی اکسید کربن در حالت جامد به شکل یخ خشک در می آید وهیدراتها وH2S سم کاتالیست محسوب میشوند. دی اکسید کربن در محصول نهائی اتیلن تا ppm 1/0کاهش داده می شود.
برای حذف گازهای اسیدی، گاز کراکینگ به برج شستشو با کاستیک[۲۰] که بین سومین وچهارم مرحله کمپرسور قرار دارد ارسال میگردد تا جداسازی گازهای اسیدی اتفاق بیفتد.
قبل از اینکه جریان به برج شستشو با کاستیک برود گاز کراک بوسیلهی بخار فشار پائین در حدود ۴ درجه سانتیگراد درسه قسمت بوسیلهی ژاکت حرارتی سوپر هیت می شود. این عمل لازم است تا از تشکیل هیدروکربن مایع اجتناب شود تا در تماس با محلول کاستیک منجر به تشکیل پلیمر نگردد. برج شستشو با کاستیک به دو قسمت شستشو با کاستیک (از نوع بستر آکنده) و یک قسمت شستشو با آب که بصورت سینی میباشد، مجهز شده است. بستر آکنده برای این برج به این جهت در نظر گرفته شده است تا میزان افت فشار حداقل گردد واز خالص سازی CO2 خروجی مراقبت شود.
خشک کردن گاز کراکینگ
گاز خنک خروجی از پنجمین مرحله کمپرسور پس از خروج از آخرین درام به خشک کنهای گاز کراک بستر ثابت فرستاده می شود. در این واحد سه برج خشککن تعبیه شده که همواره دوتای آنها در حال عملیات و یکی در حالت احیا میباشند. در حین عملیات خشک کردن گاز کراک از بالا به پائین جریان پیدا می کند و در قسمت پائین حجم آب در گاز به کمتر از ppm 1 میرسد. هر خشک کن برای ۴۸ ساعت اجرا طراحی شده است.احیای خشک کنها با گاز سوختی فشار پایین انجام میپذیرد و روش احیا شامل مراحل زیر میباشد:کاهش فشار از ۶/۳۴ بار به فشار احیا برابر با ۵/۶ بارجریان یافتن گاز احیا در بستر در ۶۰ درجه سانتیگرادگرم کردن: گاز احیا تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد در گرمکن گاز احیا که با بخار فشار بالا عمل می کند گرم می شود.
خنک کردن: خشککن توسط گاز احیا در ۶۰ درجه سانتیگراد خنک می شود و دمای آن نهایتاً به ۴۸ درجه سانتیگراد میرسد.
فشار گیری[۲۱]
متان زدایی
هدف از جداسازی مورد نظر در این بخش عبارتند از :مصرف انرژی اندکانعطاف پذیری در تمام حالات طراحیمیزان تولید اتیلن بالاسرمایه گذاری اندکتوانایی بالاتولید اتیلن وترکیبات سنگینتر از گاز کراک شده بوسیلهی کندانس کردن در خنک کننده های متوالی، بوسیلهی متانزدایی در دو ستون به هم وابسته انجام میپذیرد.متانزدایی اولیه که بوسیلهی جداسازی مایعات از گاز کراکینگ در دمای ۳۴- درجه سانتیگراد میباشد.متانزدایی ثانویه بوسیلهی کندانسهای با دمای پایینتر وبخار تقطیر شده متانزدایی اولیه.برای اینکه میزان سرما در این قسمت مینیموم شود باید پارامترهای زیر را بهینه کرد:خوراک مخصوص هر متانزدافشار عملیاتی در دو ستون (۱۳ بار)
فشار گاز کراکینگ ورودی به هر قسمت (۵/۳۴ بار)
همچنین در دو برج متانزدایی عملیات اصلی جداسازی متان از ترکیبات دوکربنی به بالا انجام میگردد. قسمتی از متان و هیدروژن به بخش تولید گاز سوخت کوره ارسال میگردند و مقداری از این ترکیب پس از سرد شدن تا دمای ۱۶۵- درجه سانتیگراد و فشار ۳۳ بار و مایع شدن بخش عمدهی متان آن، جهت تولید هیدروژن به واحد بازیابی هیدروژن ارسال میگردد. مایعاتی که در پایین برجهای متانزدا جمع شده اند و شامل مقادیر عمدهای از اتیلن هستند، جهت تولید اتیلن به وسیله دو پمپ مجزا به واحد تولید و استحصال اتیلن ارسال میگردند.
اتان زدایی
دو جریان جدا شده از قسمت پایین متانزدای اولیه و ثانویه خوراک برج اتانزدایی را تشکیل می دهند. شرایط عملیاتی برج در بالا فشار ۹/۲۵ بار و دمای۶/۱۱- درجه سانتیگراد و در پائین دمای ۸۲ درجه سانتیگراد و فشار ۳/۲۶ بار میباشد. ریبویلر برج اتانزدا بوسیلهی بخار فشار پائین عمل می کند. در ریبویلر به دلیل تشکیل پلیمر میزان انتقال حرارت کاهش و فلاکس حرارتی محدود میگردد . برای این منظور برج با ریبویلر یدکی تجهیز شده و به آن ماده ضد پلیمریزاسیون[۲۲] تزریق میگردد.
بخار تقطیر شده شامل اتان، اتیلن و استیلن و ترکیبات اصلی که از بالای برج خارج میشوند به سمت راکتورهای هیدروژناسیون برش دو کربنه فرستاده میشوند. همچنین محصول پایینی برج تحت کنترل سطح به برج پروپانزدا ارسال می شود.
جدا سازی برش سه کربنی
برشC3 جدا شده به برج پروپانزدا وارد می شود. این برج دارای ۵۰ عدد سینی با ظرفیت بالا میباشد که خوراک آن محصول پائینی برج اتانزدا میباشد. فشار عملیاتی در بالا ۸/۶ بار و دما ۴/۶ درجه سانتیگراد است ودمای عملیاتی در پائین در حدود ۷۵ درجه سانتیگراد و فشار ۱/۷ بار میباشد.
ریبویلر پروپانزدا بوسیلهی بخار فشار پائین عمل می کند و یک ریبویلر یدکی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. دمای ریبویلر بر اساس دمای سینی۴۱ کنترل می شود و محصول پایینی تحت کنترل سطح به بوتانزدا ارسال میگردد.
جدا سازی برش چهار کربنی
از آنجا که مرکز توجه این نوشتار، واحد هیدروژناسیون بوتادین میباشد کوشش شده تا بخش پیش رو با جزئیات بیشتری توضیح داده شود.
بوتان زدایی
محصول پایینی از پروپانزدا برای جداسازی برش C4 وارد بوتانزدا (۱۰-T-651) میگردد. فشار عملیاتی در بالا ۳/۵ بار و دما ۳/۴۷ درجه سانتیگراد میباشد. دمای پایین در حدود ۱۲۸ درجه سانتیگراد میباشد.فشار بوتانزدا بوسیله دمای مبدل حرارتی (۱۰-E-652) کنترل می شود. فشار اضافی بوسیلهی ارسال بخارات از ظرف رفلاکس (۱۰-D-651) به سیستم سوخت گازی، کنترل می شود.
پمپهای برگشت جریان(۱۰-P-651 A/B) برای تهیه رفلاکس ستون در نظر گرفته شده است . نرمال رفلاکس در حدود ۳/۲۵ تن در هر ساعت میباشد.
ریبویلر بوتانزدا۱۰-E-651 با بخار فشار پایین عمل می کند تا مینیموم گرفتگی در آن بوجود آید. بنزین سبک[۲۳] در کولر۱۰-E-653 تا ۴۵ درجه سانتیگراد خنک می شود وبه مخازن برای صادرات تحت کنترل سطح ارسال می شود.
پمپهای برش (۱۰-P-653A/B) C4 برای خوراک قسمت هیدروژناسیون برش C4 در نظر گرفته شده است.
قسمت هیدروژناسیون تحت کنترل جریان از ظرف رفلاکس خوراک داده می شود. این عمل برای کاهش نوسان در جریان خوراک قسمت هیدروژناسیون انجام میپذیرد.
شمایی از نمودار فرایند این واحد در تصویر نشان داده شده است:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 12:07:00 ق.ظ ]
|