حمایت از کاربر

( Hustad and Munkvold , 2005)
( Teo et al. (2007) and Olivas-Lujan et al. (2007)
( Voermans and van Veldhoven , 2007)

اموزش کارمندان منابع انسانی و مدیریت

( Cronin et al. , 2006)

میزان عجین­شدن­ کارکنان منابع­ انسانی یا سهامداران با سیستم­های e-HRM

( Tansley and Watson , 2000)

عوامل محیطی

حضور اتحادیه

( Haines and Lafleur , 2008)

توسعه اقتصادی کشور

( Olivas-Lujan et al., 2007; Strohmeier & Kabst, 2009)

فرهنگ کشور

( Olivas-Lujan et al., 2007; Smale & Heikkila, 2009)

جدول ۶-۲) عوامل تاثیر­گذار بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک (محقق)
۳-۲) شاخصه­های موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک
برای سنجش موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک از ابعادی که برای ارزیابی سیستم­های اطلاعاتی استفاده می­ شود ، بهره خواهیم برد. این ابعاد همان ابعاد کارت امتیازی متوازن[۵۸] هستند که با اصلاحاتی در آنها برای محیط­­هایی که در رابطه با فناوری اطلاعات هستند ، مورد استفاده قرار می­گیرند. از این رو در این بخش مروری اجمالی بر کارت امتیازی متوازن خواهیم داشت و سپس مدل تعدیل یافته ان را برای سیستم­های اطلاعاتی تشریح خواهیم کرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۳-۲) کارت امتیازی متوازن
کارت امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریتی است که می تواند اجرای استراتژی ها را مدیریت کرده و عملکرد سازمان را در چهار منظر مالی، ‌ مشتری، فرایندهای داخلی، و رشد و یادگیری، اندازه گیری کند و باعث انتقال و تفهیم ماموریت، چشم انداز، استراتژی ها و انتظارات عملکردی به کلیه ذینفعان درونی و بیرونی سازمان شود. به عبارت دیگر، کارت امتیازی متوازن می تواند چشم انداز و ماموریت سازمان را در قالب مجموعه ای از روابط علّت و معلولی در چهار منظر ذکر شده است. سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن، ترکیبی است از معیارهای ارزیابی عملکرد که شاخص های عملکرد گذشته، جاری و نیز آینده را شامل شده و معیارهای غیر مالی را در کنار معیارهای مالی قرار می دهد. ضمن اینکه از آنچه در داخل و خارج سازمان اتفاق می افتد، بینش و دید همه جانبه ای را به مدیران سازمان ارائه می کند (Linard and Yoon,2000).
کارت امتیازی متوازن چارچوبی است برای تشریح فعالیت­های یک سازمان از چهار جنبه مختلف که این کار از طریق تعدادی شاخص صورت می­گیرد. یک کارت امتیازی خوب، یک منطق استراتژیک یعنی روابط علت و معلولی بین فعالیت­های جاری و موفقیت بلند­مدت را مستند می­ کند. از آنجا که وابستگی شرکت­ها و سازمانها به سرمایه ­های نامشهود خود، روز به روز در حال افزایش است، کارتهای امتیازی در حال تبدیل شدن به ابزاری مهم برای کنترل مدیریت هستند .(Wongrassam et al,2003)
دلیل انتخاب نام روش ارزیابی متوازی آن است که این روش شامل مجموعه ­ای از مقیاس­ها است و یک تعادل و توازن میان اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، میان مقیاس­های مالی و غیر مالی، میان شاخص­ های رهبر و پیرو و میان چشم اندازهای عملکرد داخلی و خارجی برقرار می­ کند و بر حفظ روابط علت و معلولی میان آنها تاکید می­ کند (Milis and Mercken, 2004). معیارهای ارزیابی متوازن عبارتند از:
معیار مالی: ارزیابی متوازن وجه مالی و حداکثر کردن سود را بعنوان هدف نهایی یک بنگاه اقتصادی در نظر می­گیرد. منظور از معیارهای مالی آندسته از معیارهایی هستند که از دید سهامداران و بطور کلی ذینفعان سازمان بعنوان معیار تعیین عملکرد مد نظر قرار می­گیرند در بعد مالی به شیوه ­های هزینه کردن منابع مالی سازمان توجه می­ شود که از طریق اندازه ­گیری میزان سود، جریان نقدینگی، بازگشت سرمایه صرف شده، ارزش افزوده اقتصادی، بازده مجموع داراییها و نسبتهای مالی بدست می ­آید .
معیار مشتری: در استراتژی کسب و کار، چگونگی ایجاد تمایز یک سازمان از رقبایش جهت جذب، حفظ و تعمیق روابط با مشتریان مورد نظر اهمیت بسیاری دارد. در مدل کارت امتیازی متوازن، توجه به مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به مواردی چون میزان رضایت مشتریان از محصولات، توجه و رسیدگی به شکایات، تحلیل به موقع محصولات به مشتریان و کاهش شکایت آنان اشاره می­ کند .
معیار فرایند داخلی: منظور آندسته از معیارهایی هستند که باید برای ایجاد رضایت ذینفعان و مشتریان، در فرایند داخلی شرکت وجود داشته باشند. این بعد، موجب تقویت دو بعد قبلی می­ شود و به مواردی چون نسبت درآمد کسب شده به هزینه­ های بازاریابی، نسبت سود خالص به تعداد پرسنل تمام وقت، درآمد کل به تعداد پرسنل، زمان چرخه تبدیل ایده به محصول و رشد هزینه طی سال اشاره می­ کند.
معیار رشد و یادگیری: منظور از این معیار، آندسته اقداماتی است که باید در رشد و یادگیری و آموزش کارکنان به کار گرفته شود تا از این راه، وضعیت مطلوب از نظر ذینفعان و مشتریان تحقق پیدا کند .معیار رشد و یادگیری و توانمندی کارکنان، کیفیت سیستم اطلاعاتی سازمان و چیدمان ابزار و تجهیزات آن برای دستیابی به اهداف می ­پردازد. (Kaplan & Norton, 1996b)
مشتریان
مالی
فرافرایند های داخلی
یادگیری و رشد
چشم انداز
شکل۱۰-۲) ابعاد کارت امتیازی متوازن (Wongrassam et al,2003)

<br/ >

دیدگاه مشتری(از دید ارزش افزوده)

دیدگاه مالی (از دید سهامداران)

رسالت: دست یافتن به ماموریت سازمان از طریق ایجاد ارزش برای مشتریان آن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...