(Fuentes , Lorenzo , Apa ,2000 ; Becona , 1996 )
احساس تنهایی همرا اختلالاتی چون افسردگی، خصومت بین فردی، اضطراب و اختلال شخصیت ( Elliott , Forsyth , 1999 ) و اختلال تکانه جنسی (Cooper و همکاران، ۱۹۹۹ ) وجوددارد.
بنابراین اگر فرد همزمان دواختلال داشته باشد، نمی‌توان با قطعیت علت اصلی را پیدا کرد. در نتیجه، در مورد اختلال اعتیاد به اینترنت هم دقیقا نمی‌توان گفت آیا اختلالات روانی نشانه‌های بیماری است یا علتی برای این روآوردن به اینترنت و اعتیاد به آن هستند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مطالعات آینده باید اثرات اینترنت و علل آنها را شفاف تر سازند. (۲)
در فصل دوم به مطالعات انجام شده درباره ارتباط اینترنت و سلامت روان بیشتر خواهیم پرداخت.
– در ژانویه سال ۲۰۰۵ در دپارتمان روانپزشکی کالج پزشکی Dong-A بوسان کره تحقیقی با عنوان: ” نیمرخ(Symptom Checklist-90-Revised) SCL-90-Rو (Sixteen Personality Factor Questionnaire)16PF در دانش آموزان دبیرستانی که استفاده بی رویه از اینترنت دارند” توسط Yang CK,Cho BM,Baity M,Lee JH,Cho JSانجام شد.
این تحقیق برای تعیین وجود نشانه‌های روانپزشکی و ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دبیرستان کره ای که استفاده بیش از حد اینترنت داشتند، صورت گرفت.
به این منظور یک بسته سوال که شامل ۴ پارامتر:
۱- استفاده از اینترنت در طول ماه گذشته ، ۲- تست اعتیاد به اینترنت (Internet Addiction Test= IAT) ، ۳- چک لیست نشانه‌های SCL-90-R ، ۴- پرسشنامه ۱۶PF بود را در اختیار دانش آموزان قرار دادند.
کل دانش آموزان ۳۲۸ نفر بودند و در محدوده سنی ۱۵ تا ۱۹ سال.
در این مطالعه دانش آموزان بر اساس نمره کل تست IAT به ۴ گروه تقسیم شدند:
کسانی که از اینترنت استفاده نمی‌کردند( ۱۸. ۰% – ۵۹ =n )
کسانی که به میزان کمی از اینترنت استفاده می‌کردند (۶۷. ۳% و ۱۵۶ =n ).
کسانی که بطور متوسط از اینترنت استفاده می‌کردند( ۲۹. ۹ و ۹۸ =n )
کسانی که به میزان فراوانی از اینترنت استفاده می‌کردند ( ۴. ۹% و ۱۶ =n ).
تست SCL-90-R نشان دادکه گروه پرمصرفها در مقایسه با گروه های دیگر سطح نشانه‌های روانپزشکی بالاتری دارند.
تست ۱۶PFهم نشان داد که پرمصرفها (گروه ۴) به آسانی تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند و از نظر عاطفی ثبات کمی‌دارند، خیالپرداز و خود خورند وتمایل دارند در مورد تصمیم گیریها، تجربیات خودشان را بکار برند.
این مطالعه بیان می‌کند دانش آموزان سالهای بالاتر دبیرستانی که در گروه پرمصرف قرار گرفتند بطور برجسته ای نشانه‌های روانپزشکی بیشتری را نسبت به کسانی که بطور مداوم از اینترنت استفاده می‌کنند، نشان می‌دهند. بعلاوه این کاربران، ویژگیهای شخصیتی اختصاصی تری در مقایسه با کسانی که کمتر از اینترنت استفاده می‌کنند، دارند. (۲۶)
– در اکتبر ۲۰۰۴ در ایتالیا تحقیقی با عنوان : “اینترنت و اختلالات روانی : تحلیل استفاده از اینترنت در ۱۰۷۵ دانش آموز سالهای آخر دبیرستان” توسط Favaretto G,Morandin I,Gava M,Binotto F انجام شد.
هدف اصلی این تحقیق، ایجاد کمک برای تحلیل ارتباط بین استفاده از اینترنت و بیماریهای روانپزشکی و همچنین بررسی جنبه های شایع آن و اثرات چنین
استفاده ای در نمونه دانش آموزان سالهای آخر دبیرستان بود.
تحقیق بر ۱۰۷۵ دانش آموز در گروه سنی بین ۱۴ تا ۲۱ سال از دو گروه دانش‌آموزان سالهای آخر که در یکی از آنها تعداد دختران ودردیگری تعداد
پسران بیشتر بودند، انجام شد. در هر دو موسسه، علوم کامپیوتر قسمتی از برنامه آموزشی بود.
در این مطالعه از پرسشنامه های
(General Health Questionnaire) GHQ
برگردان ۲۸ قسمتی گلدبرگ(Goldberg’s 28-item version)
فرمی‌که حاوی اطلاعات شخصی و اجتماعی و اطلاعاتی راجع به اینکه چند سال، چند ساعت در روز / هفته از اینترنت استفاده می‌کنند تجربه های ذهنی و درک کمی و کیفی اتصال به اینترنت بود، به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد.
نتایج، یک ارتباط واقعی و آشکار بین استفاده از اینترنت بر حسب ساعت در هفته ونمرات GHQ را نشان داد.
همچنین با توجه به اظهارات گروه نمونه که در پیشینه پژوهش آمده بود، تحلیل نمونه ها ثابت کرد ارتباط واضحی بین استفاده از اینترنت و اختلالات روانپزشکی وجود دارد. (۲۷)
– در می ۲۰۰۶ در دپارتمان روانپزشکی بیمارستان Yongiدر کره جنوبی تحقیقی با عنوان: “اختلالات روانپزشکی همراه در بچه‌ها و بالغین معتاد به اینترنت
در کره” توسط HaJH,YooHJ,Cho IH,Chin B,Shim D,Kim JH انجام شد.
هدف این مطالعه این بود که مسائل کلینیکی همراه اعتیاد به اینترنت را در بچه‌ها و بالغین با بهره گرفتن از مصاحبه های ساختاری ارزیابی کند.
مطالعه طی دو مرحله انجام شد به این صورت که ابتدا اعتیاد به اینترنت در میان ۴۵۵ نفر از بچه‌ها(۰. ۹ سال ۱۱. ۹ :متوسط ) و ۸۲۶ نفر از بالغین ( ۰. ۸ ۱۵. ۸: متوسط ) جستجو گردید.
به این منظور از مقیاس اعتیاد به اینترنت Young (IAS) استفاده شد. این افراد همچنین یک معیار سایکوپاتولوژی را پر کردند تا بر اساس این دو آزمون، افراد معتاد به اینترنت و کسانی که به اینترنت معتاد نیستند مقایسه شوند. ۶۳ نفر از بچه‌ها ۸/۱۳% و ۱۷۰ نفر از بالغین ۳/۲۰% اعتیاد به اینترنت داشتند.
از بین این افراد ۱۲ بچه (N=9 مذکر و N=3مونث ) و ۱۲ بالغ (N=11مذکر و۱ N= مونث ) بصورت تصافی برای ارزیابی شخصیتهای روان پزشکی اخیر انتخاب شدند. برای بچه‌ها ازپرسشنامه K-SADS-PL-K و برای بالغین از SCID-IV استفاده شد.
جمع آوری اطلاعات و انجام مصاحبه ها از آگوست ۲۰۰۳ تا اکتبر ۲۰۰۴ ادامه داشت. نتایج نشان داد:
در گروه بچه‌ها برای ۷ نفر تشیخص ADHD (Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder) گذاشته شد. ( از نوع نا مشخص، شامل کسانی که در سطوح زیر آستانه تحریک هستند ).
متوسط نمرات ADHD آنها بر اساس مقیاس DuPauPs در ۶ مورد ۲۰% و بالاتر از متوسط بچه‌های کره ای بود. در گروه بالغین ۳ مورد بیماری افسردگی ۱ مورد اسکیزوفرنی و ۱ مورد هم اختلال وسواسی جبری داشند.
با این مصاحبه ساختاری مشخص شد کسانی که معتاد به اینترنت هستند اختلالات روانپزشکی متعددی هم دارند. نوع این اختلالات در سنین مختلف متفاوت است. اگر چه این محققین نتوانستند نتیجه گیری کنند که آیا اعتیاد به اینترنت علت است یا نتیجه این اختلالات، اما توصیه شده پزشکان باید اختلالات روانپزشکی وابسته به سن را در کسانی که معتاد به اینترنت هستند جدی تلقی کنند. (۲۸)
– درفوریه ۲۰۰۵ در بخش روانپزشکی دانشگاه Nottingham انگلستان تحقیقی با عنوان:”شیوع استفاده مرضی از اینترنت در میان دانشجویان دانشگاه و ارتباط آن با عزت نفس سلامت کلی و عدم بازداری”توسط Niemz K,Griffiths M,Banyard P انجام شد.
مطالعه اخیر به منظورتعیین یافته های شایع درمعتادان به اینترنت و پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان به دلیل در معرض آسیب بودن این افراد به طور اخص انجام شد.
به این منظور ۳۷۱نفرازدانشجویان انگلیسی به سوالاتی که شامل:
۱- پرسشنامه مقیاس استفاده مرضی از اینترنت (Pathological Internet Use (PIU) scale)
۲- پرسشنامه GHQ ، ۳- مقیاس عزت نفس (self-esteem scale) ، ۴- معیار عدم بازداری(disinhibition) بودند، پاسخ دادند.
نتایج نشان داد ۳/۱۸ % نمونه ها که استفاده مرضی از اینترنت داشتند مشکلات بین فردی و اجتماعی و تحصیلی دارند. نتایج دیگر نشان داد استفاده کنندگان مرضی اینترنت، عزت نفس پایین تر و عدم بازداری اجتماعی بیشتری دارند. اگر چه اختلاف معنی‌داری در نمرات GHQ در آنها نبود. این نتایج بطور کلی در ارتباط با محدودیتهای متودولوژی تحقیق در نظر گرفته می‌شود. (۲۹)
– در دسامبر۲۰۰۴ در مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها در دپارتمان پزشکی کالج پزشکی دانشگاه کره تحقیقی با عنوان: “همراهی اعتیاد به اینترنت با ارتقاء سلامت روش های زندگی و تعبیر سطح سلامت” توسط Kim JS,Chun BC انجام شد.
این مطالعه برای نشان دادن ارتباط بین اعتیاد به اینترنت بالغین و نیمرخ ارتقاء سلامت روش های زندگی و تعبیر سطح سلامت به منظورردیابی اثر اعتیاد به اینترنت بر سلامت بالغین انجام گرفت. آزمون دهندگان دانش آموزان سال دوم از ۳ دبیرستان در شهر K در Kyung Gi province بودند. از۷۶۹مورد، ۷۶۴ نفر به سوالات پاسخ دادند. (۳/۹۹%) که ۳۹۵ نفر (۷/۵۱% ) از دبیرستان جونیور و ۳۶۹ نفر ( ۴۸% ) دانش آموزان دبیرستانی بودند. پرسشنامه ها شامل اعتیاد به اینترنت Young، نیمرخ روش های سلامت و تعبیر سطح سلامت و ویژگیهای کلی بودند.
از آزمونهای T-test و ANOVA به منظور مقایسه بین دو گروه استفاده شد. از تست Chi2 هم برای تحلیل فراوانی ها و رگرسیون چند متغیری در برنامهSAS 8. 1 استفاده شد. نتایج، یک اختلاف آماری معنی‌داری در نیمرخ ارتقاء سلامت روش های زندگی با سطح اعتیاد به اینترنت را نشان داد. نمرات تعبیرسطح سلامت در گروه معتادان شدید، کمتربود(P<0. 0001) همچنین ارتباط معنی‌دار و قابل ملاحظه ای بین اعتیاد به اینترنت و نیمرخ ارتقاء سلامت روش های زندگی وجود داشت. ( P<0. 0001 ) نتایج رگرسیون چند گونه ای نشان داد بین نمره اعتیاد به اینترنت Young و نیمرخ ارتقاء سلامت روش های زندگی بعد از کنترل کردن متغیرها ی دیگر، ارتباط معنی‌داری وجود دارد. به گونه ای که گروه معتادان به اینترنت شدید، کمترین نمره را در نیمرخ ارتقاء سلامت روش های زندگی و همچنین در تعبیر سطح سلامت داشتند و محققان این پژوهش پیشنهاد کردند، پزشکان به اثرات منفی اعتیاد به اینترنت بر سطح سلامت بالغین توجه ویژه داشته باشند. (۳۰)
– در فوریه ۲۰۰۴در دانشگاه Konkak کره جنوبی تحقیقی با عنوان: “ارتباط اعتیاد به اینترنت با افسردگی و افکار خودکشی در بالغین” توسط Ryu EJ,Choi KS,Seo JS,Nam BW انجام شد.
این مطالعه برای نشان دادن سطح اعتیاد به اینترنت و تحقیق در جهت یافتن ارتباط بین آن و افسردگی و افکار خودکشی در بالغین انجام شد.
شرکت کنندگان در این تحقیق ۱۶۷۰ نفر از دانش آموزان دبیرستانی یک شهرهای کره جنوبی بودند.
مقیاس اعتیاد به اینترنت برای بررسی اعتیاد به اینترنت و Disc-MDDSQ برای سنجش افسردگی در شرکت کنندگان و پرسشنامه افکار خودکشی JR برای اندازه گیری افکار خودکشی استفاده شد.
در پایان تحقیق ملاحظه شد ۱/۳۸% شرکت کنندگان در مراحل اولیه اعتیاد به اینترنت بودند و ۵/۱% آنها بعنوان معتادان شدید به اینترنت شناخته شدند.
رویهمرفته نمرات معیار اعتیاد به اینترنت۱۲/۵۲ ۳۷۵/۵۷ بود. در ویژگیهای نمونه‌ها در افراد با سطوح مختلف اعتیاد به اینترنت تفاوت وجود داشت. این اختلافات در Disc-MDD-SQ و نمرات IAS در میان سطوح اعتیاد به اینترنت از نظر آماری معنی‌داربود. بطوریکه شدت اعتیاد به اینترنت ارتباط مستقیمی‌با سطح افسردگی و تصورات خودکشی داشت. (۳۱)
بیان مساله:
بررسی آثار و پیامدهای روانی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی، تحصیلی و بالینی اینترنت و رایانه، امروز نقطه عطف توجهات روانپزشکان و روانشناسان بالینی به حساب می آید. افزون بر این، چون ترکیب عناصر روان شناختی، لذت، برانگیختگی و احساس غالب بودن در اینترنت، جاذبه های آنها را نزد کاربران دو چندان کرده است. متخصصان علوم رفتاری باید بیش از پیش، نگران آثار احتمالا منفی آن بر روی جامعه باشند.
با توجه به پژوهش‌های انجام شده در مورد اینترنت، ملاحظه می‌شود که در حال حاضر اینترنت، باعث کاهش عزت نفس، پرخاشگری، انزوای اجتماعی، تنهایی، افسردگی، پیامدهای منفی جسمانی و غیره می‌گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...