مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | نوروش و ابراهیمی کردلر، – 5 |
نوروش و ابراهیمی کردلر، به بررسی و تبیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد پرداختهاند. ایشان برای انجام این آزمون تجربی دو نمونه از شرکتهای سرمایه پذیر انتخاب کردهاند. نمونه اول شامل شرکتهایی با درجه پایینی از مالکیت سرمایهگذاران نهادی و نمونه دوم شامل شرکتهایی با درجه بالایی از مالکین سرمایهگذاران نهادی میباشد. نتایج پژوهش آن ها نشان داد، شرکتهای گروه دوم اطلاعات بیشتری در رابطه با سود های آتی، نسبت به شرکتهای گروه اول گزارش کردهاند. بنابرین عدم تقارن اطلاعاتی بیشتری در شرکتهای سرمایه پذیر با درجه پایینی از سرمایهگذاران نهادی (گروه اول) مشاهده میشود (نوروش و ابراهیمی کردلو، ۱۳۸۴).
خوش طینت و یوسفی اصل، در تحقیق خود رابطه بین تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه کاری را مورد پژوهش قرار دادند. نتایج نشان میدهد که عدم تقارن اطلاعاتی مابین سرمایهگذاران آگاه و ناآگاه منجر به محافظه کاری میشود (خوش طینت و یوسفی اصل،۱۳۸۷).
قائمی و وطن پرست، به بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران، پرداختند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در طی دوره مورد مطالعه، عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران بین سرمایهگذاران وجود داشته و این امر در دوره های قبل از اعلان سود، به مراتب بیشتر از دوره های پس از اعلان سود است. همچنین نتایج نشان داد که در بازار سرمایه ایران، عدم تقارن اطلاعاتی بر حجم معاملات و قیمت سهام، تاثیر گذار است. به طوری که در دوره ی قبل از اعلان سود، حجم معاملات افزایش مییابد و قیمت سهام شرکتها نیز دچار نوسان میشود. (قائمی و وطن پرست ۱۳۸۴).
خدامی پور و قدیری، در پژوهش که به بررسی رابطه بین اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند به وجود یک رابطه منفی و معنی دار بین میان نقدشوندگی سهام، اندازه شرکت و نسبت مالکیت نهادی با عدم تقارن اطلاعاتی و تغییر پذیری بازده سهام پی بردند.همچنین این موضوع بیانگر توانایی و مزیت نسبی سهامداران نهادی، در دسترسی و پردازش اطلاعات است و نقش بالقوه آن ها را در فراهم نمودن مکانیسمی معتبر برای انتقال اطلاعات به بازارهای مالی و سایر سهامداران ، مورد تأیید قرار میدهد(خدامی پور و قدیری، ۱۳۸۹).
مهرانی و رسائیان، در تحقیق خود اشاره میکند که عدم تقارن اطلاعاتی در بازار، هزینه های انتخاب نادرست را افزایش و از این طریق، شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام را تحت تاثیر قرار میدهد (مهرانی و رسائیان، ۱۳۸۸).
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
علم[۵۴]، شناخت واقعیت از طریق تجربه است. کارکردهای علم، تبیین[۵۵]، پیشبینی[۵۶]، و تعمیم[۵۷] است و هدف اساسی آن نظریه سازی است. تبیین به عنوان یکی از کارکردهای علم به معنای شناخت علت یا علل پدیده هاست. به بیان آماری، تبیین معادل توضیح واریانس متغیر وابسته و از طریق متغیر مستقل یا ترکیبی از مشارکت نسبی متغیر های مستقل است. موضوع علم اجتماعی، رفتار های انسانی و مبتنی بر روش مشاهده ای است و از طرف دیگر پدیدههای اجتماعی، پیچیده و تغییر پذیرند. پدیدههای اجتماعی را نه یک علت بلکه علتهای اجتماعی تبیین میکنند(ساعی ۱۳۷۷، ۱۹-۲۱)، که پژوهشگر همواره قادر به کنترل تمام متغیر های مستقل (علل پدیدههای اجتماعی) نیست. اعتقاد اندیشمندان معاصر بر این است که کلیه علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرت بیستم داشتهاند؛ شاید قبول این واقعیت قدری مشکل تر باشد، اما پیشرفتی چنین شتابان مرهون به کارگیری روش های دقیق و صحیح علمی بوده است(حاتمی ۱۳۸۶، ۸۰). در مباحث علمی، غالباً مفاهیم پژوهش و روش علمی به صورت مترادف به کار برده میشوند. هر چند بین این دو واژه وجوه مشترک معنایی وجود دارد، ولی تفکیک آن ها موجب تشخیص اختلاف بین آن ها خواهد شد. پژوهش روندی رسمیتر، منظمتر و قویتر از روش علمی است. پژوهش مجموعه فعالیت های منظمی است که هدف آن کشف حقیقت یا رسیدن از علم اندک به علم بیشتر است. معمولاً پژوهش منجر به نوعی ثبت مراحل و گزارش نتایج و دستاوردها میشود. پژوهش در درسترین شکل خود دارای دو شرط است: کنترل دقیق؛ شرطی که مانع تاثیر عوامل نامربوط میشود و نمونهگیری صحیح؛ شرطی که یافته های پژوهش را قابل تعمیم میکند. پژوهش به طور کلی بر کشف اصول عمومی و کلیت ها تأکید دارد و ویژگیهای کلی مجموعه مورد بررسی را به دست میدهد. پژوهش، جستجوی ماهرانه، منظم و دقیق در پدیده ها است(دلاور ۱۳۸۷، ۴۷). تحقیق علمی را میتوان چنین تعریف کرد: «فرآیندی که به کمک آن میتوان روابط پنهان در پس یک پدیده را مغشوش به نظر میرسند، کشف نمود». در روش علمی ابتدا مدلها یا نظریه های که به نظر میرسد ماهیت پدیده را تبیین کنند، قبول میشود، سپس نتیجه های منطقی از مدل پذیرفته شدهاستخراج میگردد و آن ها را با توجه به نتایج یافته های واقعی می سنجند، مدل تعریف میشود و جستجو به منظور یافتن تبیین بهتر برای پدیده ادامه مییابد. ویژگی های فرایند کسب آگاهی به اندازه انواع زمینههای تحقیق متفاوتند(آذر و مومنی ۱۳۸۵، ۹).یک محقق پس از انتخاب و تعیین موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف ها و موضوع پژوهش دارد. بنابرین، هنگامی میتوان در مورد روش بررسی انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع تحقیق و هدف های آن مشخص باشد. روش تحقیق به محقق کمک میکند، شیوه و روشی را انتخاب و آغاز کند تا بتواند هر چه سریعتر به پاسخ یا پاسخ های که برای پرسشهای خود در نظر گرفته است دست یابد (حاتمی۱۳۸۶، ۸۰). به عبارتی، دستیابی به هدف های تحقیق میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش شناسی[۵۸] درست صورت پذیرد. از دیدگاهی روش شناسی، مطالعه منظم، منطقی و اصولی است که جستجوی علمی را راهبری میکند و روش مجموعهای از شیوهها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و برکناری از لغزش به کار برده میشوند(خاکی ۱۳۸۸، ۱۹۳). پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی ای مبتنی است که در آن علم به کار می رود و بالاخره آنکه روش تحقیق، مجموعهای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر(قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(عزتی ۱۳۷۶ ،۲۰). در این پژوهش تعیین قدرت تبیین (توضیح) متغیر مستقل برروی متغیر وابسته هستیم.
۳-۲- روش تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 10:49:00 ق.ظ ]
|