پارسونز عناصر تشکیل دهنده نقش­ها در کنش­های متقابل را شامل: انتظارات، هنجارها و تضمین­ها (پاداش و تنبیه) می­داند. و منظورش از انتظارات این است که فرد از دیگری انتظار دارد که در موقعیتی خاص به این یا آن صورت رفتار کند و متقابلاً می­داند که دیگری نیز از او چنین انتظاری دارد و هم‌چنین فرض می­ کند که یکسری از ارزش­ها و هنجارها وجود دارند که رفتار فرد را تحت کنترل درآورده و در صورت این که افراد نتوانند انتظارات متقابل را برآورده کنند، با ضمانت­های اجرایی یا همان نظام پاداش و تنبیه مواجه خواهند شد (همان منبع: ۱۹۱).
پارسونز برای همه نظام­های کنشی چهار تکلیف کارکردی را مدنظر قرار داده است که عبارتند از:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱- تطبیق: یا همان سازگاری نظام با موقعیتی که در آن قرار گرفته است.
۲- دستیابی به هدف: تعیین هدف­های اصلی نظام و دستیابی به آن­ها.
۳- یکپارچگی: تنظیم روابط متقابل اجزای سازنده نظام.
۴- حفظ الگو: نظام باید انگیزش­های افراد و الگوهای فرهنگی آفریننده آن را نگهداری کند (ریتزر، ۱۳۱:۱۳۸۸).

نظام اجتماعی

نظام فرهنگی

نظام شخصیتی

ارگانیسم رفتاری

جدول ۳-۲: نظام­های کنشی پارسونز

دیدیم که پارسونز برای همه نظام­های کنشی چهار تکلیف کارکردی را مشخص نموده است. پارسونز معتقد است که این تکالیف چهارگانه با چهار نظام کنش که جزئی از نظریه او هستند، در ارتباطند. او می­گوید نظام اجتماعی کارکرد یکپارچگی را به عهده داشته و این نظام شامل کنشگران، کنش­ها و محیط تعریف شده است. در مورد فرهنگ بیان می­ کند که بسیار نمادین و ذهنی است و به آسانی از یک نظام به نظام دیگر منتقل می‌شود و از طریق اشاعه از یک نظام شخصیتی به طرف دیگر نظام­ها حرکت می­ کند. در نظریه او نظام شخصیتی کارکرد دستیابی به هدف را به عهده دارد که به وسیله دیگر نظام­ها نظارت می­ شود و بالاخره این که کارکرد ارگانیسم رفتاری را سازگاری با موقعیتی که در آن قرار گرفته بیان می­ کند (همان منبع:۱۳۲).
۳- ۴- مدل تجربی تحقیق
شکل ۳-۱: مدل تجربی تحقیق

۳- ۵- فرضیه ­های تحقیق

    • بین سن و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین سن ازدواج و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین تحصیلات و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین تعداد فرزندان و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین طبقه اجتماعی و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین تفاوت سنی زوجین و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین نگرش نسبت به داشتن فرزند و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین سهولت دسترسی به وسایل جلوگیری و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین وضعیت اشتغال و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین میزان درآمد خانواده و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین ترجیح جنسی و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین ارزش­های دینی و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین میزان استفاده از رسانه­های جمعی و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.
    • بین میزان برابری در تصمیم ­گیری و تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده رابطه وجود دارد.

فصل چهارم
روش شناسی تحقیق
۴- ۱- مقدمه:
روش تحقیق به چگونگی برنامه­ ریزی و اجرای تحقیق مربوط می­ شود که به معنای انتخاب درست روش مناسب و یافتن نحوه بکار بردن آن در حوزه مورد مطالعه است. روش­های تحقیق تکنیک­های واقعی پژوهش است که برای مطالعه زندگی اجتماعی بکار برده می­ شود. برای یک پژوهش، روش تحقیق صحیح یک امر حیاتی است. انتخاب یک روش تحقیق بستگی به شرایطی از جمله: سؤال­ها و هدف هر تحقیق، توانایی­های شخص محقق و امکانات او، نوع داده ­های در دسترس، شرایط مورد مطالعه و محدودیت­های آن دارد. با توجه به این که دستیابی به نتایج صحیح و مورد اعتماد، وابسته به استفاده بجا از روش­های تحقیق می­باشد، لذا باید تشخیص و درک روش­های پژوهشی در همان حد که موضوع تحقیقی برای پژوهشگر اهمیت دارد، مورد توجه قرار گیرد.
در این فصل به روش تحقیق، متغیرها، ابزار تحقیق، روش استخراج، نمونه گیری و روش­های آماری مورد استفاده در تحقیق می­پردازیم. روش، در یک پژوهش علمی نقش اساسی دارد و پژوهشگر را در نیل به حقیقت و گریز از خطا یاری می­دهد. دکارت روش را راهی می­داند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود (ساروخانی، ۲۴:۱۳۸۱).
۴- ۲- روش تحقیق
روش تحقیق، در هر پژوهش با توجه به نوع موضوع مشخص می­ شود. در این تحقیق موضوع مورد مطالعه، بررسی عوامل مرتبط با تمایل زوجین به برنامه ­های تنظیم خانواده است این تحقیق بر اساس نوع داده ­های جمع­آوری و تحلیل شده، تحقیقی کمی[۱۹] است. مطالعات کمی به بررسی­هایی اطلاق می‌شود که امکان گردآوری مجموعه اطلاعات قابل مقایسه­ ای را از واحدهای مورد مطالعه داشته باشد (طالب، ۲۳:۱۳۸۰). همچنین، چنین بررسی­هایی کم هزینه­تر از بررسی­های کیفی هستند و انجام آن‌ها آسان­تر است و علاوه بر این، با این تحقیقات می­توان سریع­تر به نتیجه رسید.
۴- ۳- تکنیک تحقیق
در این تحقیق از تکنیک پیمایش استفاده شده است. مشخصه پیمایش، مجموعه ساختمند یا منظمی از داده‌هاست که دواس[۲۰] آن را ماتریس متغیر بر حسب داده ­های موردی می­نامد. بدین معنا که اطلاعاتی درباره متغیرها یا خصوصیات یکسان، دست کم دو مورد (و معمولا خیلی بیش از این) جمع‌ آوری شده و به صورت ماتریس داده ­ها نمایش داده می­ شود (دواس، ۱۴:۱۳۸۱).
۴- ۴- جامعه آماری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...