دانلود پروژه و پایان نامه – ۲-۵-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از ایران: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۵-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از ایران:
در تحقیقی که نیلسون [۹۶](۲۰۱۲) با عنوان طرحوارههای ناسازگار اولیه و اختلال عملکرد در بیماران مبتلا به دوقطبی انجام داد، نتایج نشان داد که طرحوارههای، انزوای اجتماعی، عدم دستیابی به وابستگی، آسیب پذیری در برابر بیماری، مهار اجتماعی، خودکنترلی ناکافی و بدبینی با مدت بهبودی اختلال دوقطبی رابطه دارد.
در تحقیقی که کمرا و کلویت[۹۷] ( ۲۰۱۲) با عنوان طرحوارههای ناسازگار اولیه مدیران و تأثیر آنان در موقعیت استرس زا و افزایش اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه، انجام دادند، نشان داد که حضور طرحوارهها به منزله یک آسیب پذیری عامل برای هر دو عامل افسردگی و اضطراب است. و این اثر با جنس تعدیل می شود.
تحقیقات وانگ، هالورسن، ایزمان و واترلو[۹۸] (۲۰۱۰) نشان داد که افراد معتاد در مقایسه با جمعیت غیر معتاد آسیبهای روانی و طرحوارههای دسته بریدگی و طرد به میزان زیادی در افراد معتاد بروز می نماید.
در تحقیقی که برومت[۹۹](۲۰۰۷) انجام داد نشان داد که افرادی که طرحواره های نقص و وابستگی و تکانشی دارند به احتمال بیشتری به سمت مصرف مواد میروند.
تحقیقات پتروسلی[۱۰۰] (۲۰۰۱) نشان داد که حدود ۷۶ درصد واریانس آسیبهای شخصیتی و اعتیاد را طرحواره محرومیت هیجانی، وابستگی/ بی کفایتی، استحقاق/ بزرگ منشی، خودتحول نیافته/ گرفتار و شکست، تبیین میکنند. وی نشان داد که این طرحوارهها، ۶۰ درصد نمونه هایی که آسیب شخصیتی دارند را درست پیشبینی میکنند.
تحقیقات بامبر و مک ماهان[۱۰۱] (۲۰۰۸) نشان داد طرحوارهها پیش بینی کننده سطوح بالای فرسودگی شغلی و آسیبهای روانپزشکی هستند.
ولبورن[۱۰۲] (۲۰۰۲) در تحقیق خود به مطالعه طرحوارهها بر روی یک جمعیت ۱۹۶ نفری در یک بیمارستان روانپزشکی پرداخت نتایج نشان داد که طرحوارهها، قویترین پیش بینی کننده های علائم روانی نظیر اضطراب، افسردگی، پارانوئید و سوء مصرف مواد میباشند.
لیم و وانگ[۱۰۳] ( ۲۰۰۹) در پژوهشی نتیجه گیری کردند که ارضاء نیاز به استقلال، نقش تعیین کننده ای در تنظیم رفتار دارد. همچنین استقلال با فعالیت فیزیکی ارتباط مثبت دارد.
استاندیج، دودا و نتومانیس[۱۰۴] (۲۰۰۳) نتیجه گیری کردند که بین جهتگیری پیشرفت مبتنی بر تکلیف ارضا نیازهای اساسی، استقلال رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در تحقیقی که سارازین، گویلت و کری[۱۰۵] (۲۰۰۱) انجام دادند نشان دادند که نیاز به استقلال و نیاز به تعلق و وابستگی با جهتگیری پیشرفت مبتنی بر خود، همبستگی منفی و معناداری دارد.
دانهام[۱۰۶](۲۰۰۸) در تحقیق خود به مطالعه اختلال در تنظیم هیجانی و تأثیر آن بر رضایت زناشویی و فرایند صمیمیت بر روی ۱۳۲ زوج آمریکایی و آفریقایی تبار پرداخت. تحقیقات نشان داد که هم در زنان و هم در مردان اختلال در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی و صمیمیت ایمن رابطه منفی داشت. همچنین نتایج حاکی از آن بود که صمیمیت ایمن، رضایت زناشویی و مهارت های هیجانی را میانجیگری می کند.
در پژوهشی که یلسا و شریلان[۱۰۷] (۲۰۰۳) با عنوان اختلال در تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی بر روی ۶۶ زوج مورد مطالعه قرار دادند. نتایج رگرسیون نشان داد که هم در زنان و هم در مردان اختلال تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی رابطه منفی داشت.
کربی[۱۰۸] (۲۰۰۷) پژوهشی را با هدف تأثیر درمان اختلال تنظیم هیجانی بر رضایت زناشویی بر روی ۱۰ زوج انجام داد. نتایج نشان دادکه درمان اختلال تنظیم هیجانی، تأثیر قابل ملاحظهای در مرحلههای مختلف داشت که شامل: تنظیم هیجان و افزایش رضایت زناشویی و افزایش اعتماد در توانایی تنظیم هیجانی زوجین بود.
۲-۶ نتیجه گیری:
ارضای نیازها، موقعی آغاز میشود که تغییری در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که به جای نیازهای قبل، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد. نیازها به همین ترتیب تا پایان سلسله مراتب نیازها اوج گرفته و پس از ارضاء، فروکش کرده و نوبت به دیگری میسپارند. ارضاء کامل و به موقع نیازهای بنیادی روانی میتواند در ایجاد طرحواره های مثبت و مقابله مؤثر با هیجانها و مدیریت آن ها کمک بسیاری انجام دهد. شیوع بالای آشفتگیهای روانی به دست آمده از عدم ارضای نیازهای روانی و تأثیر این مشکلات روی عملکرد کلی فرد، موجب اختلال در تنظیم هیجانی می شود. افرادی که دارای اختلال در تنظیم هیجانی هستند، تنظیم هیجانی پایینی دارند، در پیشبینی خواسته های دیگران توانایی کمتری دارند. آن ها فشارهای محیط را درک نمیکنند و هیجانهای خود را به خوبی مهار نمیکنند و در نتیجه در مقابل وقایع مقاومت کمتری نشان می دهند. طرحوارههای ناسازگار اولیه نیز باورهایی هستند که افراد درباره خود، دیگران و محیط دارند و به طور معمول از ارضاء نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود میآیند.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلالات تنظیم هیجانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا است . یکی از موضوعاتی که در طی دو دههِی گذشته تلاش و توجهات تجربی و نظری فراوانی را به خود جلب کردهاست بحث هیجانات است. این علاقه و توجه تا حدی می تواند به دلیل نقشی باشد که هیجان و تنظیم هیجان در رفتارهای بیرونی ایفا می نماید. از طرفی طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب رسان در فرد هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در مسیر زندگی تکرار میشوند.
۳-۲ طرح پژوهشی
این پژوهش از لحاظ اجرا، جزء تحقیقات توصیفی همبستگی و از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی میباشد. در تحقیقاتی که هدف، آزمودن مدل خاصی از رابطه بین متغیرها است، از تحلیل مدل معادلات ساختاری[۱۰۹] یا مدلهای علی استفاده می شود.
۳-۳ جامعه مورد بررسی پژوهش
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا که در سال ۹۳ در هفت دانشکده ی شیمی، علوم، فنی و مهندسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و معماری و کشاورزی مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دهند (۷۰۰۰=N).
۳-۴ نمونه آماری و روش نمونه گیری
نمونه آماری در این پژوهش عبارت است از تعداد ۳۶۴ نفر از دانشجویان دانشکده های دانشگاه بوعلی سینا که به صورت نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 10:58:00 ق.ظ ]
|