۲-۵-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از ایران:

در تحقیقی که نیلسون [۹۶](۲۰۱۲) با عنوان طرحواره­های ناسازگار اولیه و اختلال عملکرد در بیماران مبتلا به دوقطبی انجام داد، نتایج نشان داد که طرحواره­های، انزوای اجتماعی، عدم دستیابی به وابستگی، آسیب پذیری در برابر بیماری، مهار اجتماعی، خودکنترلی ناکافی و بدبینی با مدت بهبودی اختلال دوقطبی رابطه دارد.

در تحقیقی که کمرا و کلویت[۹۷] ( ۲۰۱۲) با عنوان طرحواره­های ناسازگار اولیه مدیران و تأثیر آنان در موقعیت استرس زا و افزایش اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه، انجام دادند، نشان داد که حضور طرحواره­ها به منزله یک آسیب پذیری عامل برای هر دو عامل افسردگی و اضطراب است. و این اثر با جنس تعدیل می­ شود.

تحقیقات وانگ، هالورسن، ایزمان و واترلو[۹۸] (۲۰۱۰) نشان داد که افراد معتاد در مقایسه با جمعیت غیر معتاد آسیب­های روانی و طرحواره­های دسته­ بریدگی و طرد به میزان زیادی در افراد معتاد بروز می­ نماید.

در تحقیقی که برومت[۹۹](۲۰۰۷) انجام داد نشان داد که افرادی که طرحواره ­های نقص و وابستگی و تکانشی دارند به احتمال بیشتری به سمت مصرف مواد می­روند.

تحقیقات پتروسلی[۱۰۰] (۲۰۰۱) نشان داد که حدود ۷۶ درصد واریانس آسیب­های شخصیتی و اعتیاد را طرحواره محرومیت هیجانی، وابستگی/ بی کفایتی، استحقاق/ بزرگ منشی، خودتحول نیافته/ گرفتار و شکست، تبیین ‌می‌کنند. وی نشان داد که این طرحواره­ها، ۶۰ درصد نمونه ­هایی که آسیب شخصیتی دارند را درست پیش‌بینی ‌می‌کنند.

تحقیقات بامبر و مک ماهان[۱۰۱] (۲۰۰۸) نشان داد طرحواره­ها پیش ­بینی کننده سطوح بالای فرسودگی شغلی و ‌آسیب‌های روانپزشکی هستند.

ولبورن[۱۰۲] (۲۰۰۲) در تحقیق خود به مطالعه طرحواره­ها بر روی یک جمعیت ۱۹۶ نفری در یک بیمارستان روانپزشکی پرداخت نتایج نشان داد که طرحواره­ها، قوی­ترین پیش ­بینی کننده­ های علائم روانی نظیر اضطراب، افسردگی، پارانوئید و سوء مصرف مواد می­باشند.

لیم و وانگ[۱۰۳] ( ۲۰۰۹) در پژوهشی نتیجه ­گیری کردند که ارضاء نیاز به استقلال، نقش تعیین کننده ­ای در تنظیم رفتار دارد. همچنین استقلال با فعالیت فیزیکی ارتباط مثبت دارد.

استاندیج، دودا و نتومانیس[۱۰۴] (۲۰۰۳) نتیجه ­گیری کردند که بین جهت­گیری پیشرفت مبتنی بر تکلیف ارضا نیاز­های اساسی، استقلال رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

در تحقیقی که سارازین، گویلت و کری[۱۰۵] (۲۰۰۱) انجام دادند نشان دادند که نیاز به استقلال و نیاز به تعلق و وابستگی با جهت­گیری پیشرفت مبتنی بر خود، همبستگی منفی و معناداری دارد.

‌دانه‌ام[۱۰۶](۲۰۰۸) در تحقیق خود به مطالعه اختلال در تنظیم هیجانی و تأثیر آن بر رضایت زناشویی و فرایند صمیمیت بر روی ۱۳۲ زوج آمریکایی­ و آفریقایی تبار پرداخت. تحقیقات نشان داد که هم در زنان و هم در مردان اختلال در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی و صمیمیت ایمن رابطه منفی داشت. همچنین نتایج حاکی از آن بود که صمیمیت ایمن، رضایت زناشویی و مهارت­ های هیجانی را میانجی­گری می­ کند.

در پژوهشی که یلسا و شریلان[۱۰۷] (۲۰۰۳) با عنوان اختلال در تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی بر روی ۶۶ زوج مورد مطالعه قرار دادند. نتایج رگرسیون نشان داد که هم در زنان و هم در مردان اختلال تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی رابطه منفی داشت.

کربی[۱۰۸] (۲۰۰۷) پژوهشی را با هدف تأثیر درمان اختلال تنظیم هیجانی بر رضایت زناشویی بر روی ۱۰ زوج انجام داد. نتایج نشان دادکه درمان اختلال تنظیم هیجانی، تأثیر قابل ملاحظه­ای در مرحله­های مختلف داشت که شامل: تنظیم هیجان و افزایش رضایت زناشویی و افزایش اعتماد در توانایی تنظیم هیجانی زوجین بود.

۲-۶ نتیجه ­گیری:

ارضای نیازها، موقعی آغاز می‌شود که تغییری در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که به جای نیازهای قبل، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد. نیازها به همین ترتیب تا پایان سلسله مراتب نیازها اوج گرفته و پس از ارضاء، فروکش کرده و نوبت به دیگری می‌سپارند. ارضاء کامل و به موقع نیازهای بنیادی روانی می‌تواند در ایجاد طرحواره های مثبت و مقابله مؤثر با هیجان‌ها و مدیریت آن ها کمک بسیاری انجام دهد. شیوع بالای آشفتگیهای روانی به دست آمده از عدم ارضای نیازهای روانی و تأثیر این مشکلات روی عملکرد کلی فرد، موجب اختلال در تنظیم هیجانی می شود. افرادی که دارای اختلال در تنظیم هیجانی هستند، تنظیم هیجانی پایینی دارند، در پیش‌بینی خواسته­ های دیگران توانایی کمتری دارند. آن ها فشارهای محیط را درک نمی­کنند و هیجانهای خود را به خوبی مهار نمی­کنند و در نتیجه در مقابل وقایع مقاومت کمتری نشان می­ دهند. طرحواره­های ناسازگار اولیه نیز باورهایی هستند که افراد درباره خود، دیگران و محیط دارند و به طور معمول از ارضاء نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود می­آیند.

فصل سوم

روش اجرای تحقیق

۳-۱ مقدمه

این پژوهش به دنبال بررسی رابطه­ بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلالات تنظیم هیجانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا است . یکی از موضوعاتی که در طی دو دهه­ِی گذشته تلاش و توجهات تجربی و نظری فراوانی را به خود جلب ‌کرده‌است بحث هیجانات است. این علاقه و توجه تا حدی می ­تواند به دلیل نقشی باشد که هیجان و تنظیم هیجان در رفتارهای بیرونی ایفا می­ نماید. از طرفی طرحواره­های ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب رسان در فرد هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در مسیر زندگی تکرار می­شوند.

۳-۲ طرح پژوهشی

این پژوهش از لحاظ اجرا، جزء تحقیقات توصیفی همبستگی و از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی ‌می‌باشد. در تحقیقاتی که هدف، آزمودن مدل خاصی از رابطه بین متغیرها است، از تحلیل مدل معادلات ساختاری[۱۰۹] یا مدل­های علی استفاده می­ شود.

۳-۳ جامعه مورد بررسی پژوهش

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه­ دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا که در سال ۹۳ در هفت دانشکده ی شیمی، علوم، فنی و مهندسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و معماری و کشاورزی مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می­ دهند (۷۰۰۰=N).

۳-۴ نمونه آماری و روش نمونه گیری

نمونه آماری در این پژوهش عبارت است از تعداد ۳۶۴ نفر از دانشجویان دانشکده­ های دانشگاه بوعلی سینا که به صورت نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...