جدول ۱بخش ۲-۱-۷: تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی « پیامبر۹» ۱۴۱
جدول ۲بخش۲-۱-۷: تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی « پیامبر۹» ۱۴۳
جدول۱بخش ۲-۲: شبکه ارتباطی ۱۵۶
فهرست نمودارها
نمودار بخش۲-۱-۱: نقاط تلاقی خطوط فرعی ۱۵
نمودار بخش۲-۱-۲: نقاط تلاقی خطوط فرعی ۴۷
نمودار بخش۲-۱-۳: نقاط تلاقی خطوط فرعی ۷۱
نمودار بخش۲-۱-۴: نقاط تلاقی خطوط فرعی ۱۰۰
نمودار بخش۲-۱-۵: نقاط تلاقی خطوط فرعی ۱۱۶
نمودار بخش۲-۱-۶: نقاط تلاقی خطوط فرعی ۱۳۰
نمودار بخش۲-۱-۷: نقاط تلاقی خطوط فرعی ۱۴۵
نمودار بخش ۲-۲- نقاط تلاقی خطوط اصلی ۱۵۹

۱-کلیات

۱-

کلیات

فصل
اول

۱-طرح مسئله و هدف
۲- ضرورت و اهمیت
۳-پیشینه
۴-فرضیه
۵- روش تحقیق
۶- اصطلاحات

۱-کلیات

۱-۱- طرح مسئله و هدف

از آنجا که مسئله ارتباط آیات از دیر باز موافقان و مخالفانی داشته است و هر کدام دلایلی برای اثبات نظر خود ارائه کرده اند، در یک طرح جامع، عوض پرداختن به بحث های نظری در مورد ارتباط آیات، آیات یکایک سوره ها مورد بررسی قرار می گیرد تا از سویی ارتباط و انسجام آنها در درون سوره مشخص گردد و از سوی دیگر، زمینه بررسی ارتباط سوره ها با یکدیگر فراهم گردد. لذا به عنوان بخشی از این طرح کلی، میزان ارتباط آیات سوره انفال و نقش آن در تأمین هدف یا اهداف سوره، در این نوشته مورد نظر بوده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۲- ضرورت

شأن یک متن که با علم الهی نازل شده و در اختیار بشر قرار گرفته است اقتضاء دارد آکنده از ارتباط و انسجام حکیمانه باشد و این گونه تحقیقات هریک گامی کوچک برای به تصویر کشیدن این حقیقت بزرگ می باشد.

۱-۳- پیشینه

به نظر برخی قرآن پژوهان[۱] می­توان پیشینه این بحث را با قدمت تفسیر یکی دانست؛ زیـرا هر مفسر به منظور شرح و بیان مفاهیم آیات، ناگزیر از بیان ارتباط مطالب و مفاهیم هر آیه با آیات قبل و بعد بوده و بدین ترتیب خواه و ناخواه با این مبحث ارتباط داشته است.
«نخستین کسی که در مورد وجه تناسب آیات به ظاهر غیر مرتبط و نیز مناسبت میان سـوره­های قرآن به بحث جدی پرداخته است، “ابوبکر نیشابوری”(م۳۲۴) است که در بغداد به این بحث می­پرداخته و عالمان بغداد را به خاطر نا­آگاهی از این علم سرزنش می­کـرده است.»[۲] پس از وی بسیاری از مفسران به اختصار یا تفصیل در این موضوع سخن رانـده اند از قبیل:
۱- «ثعلبی» (۴۲۷ م) در «الکشف والبیان عن تفسیر القرآن»
۲- «طبرسی» (۵۴۸ م) در «مجمع البیان»
۳- «فخررازی» ( ۶۰۶ م) در «مفاتیح الغیب»
۴- «احمد بن زبیر» (۷۰۸ م) در «البرهان فی مناسبه ترتیب سور القرآن»
۵- «ابوحیان» (۷۴۵ م) در «البحر المحیط»
۶- «بقاعی» ( ۸۸۵ م) در «نظم الدرر فی تناسب الآیات و السور»
۷- «عمادی» (۹۸۲ م) در «ارشاد العقل السلیم الی مزایا الکتاب الکریم»
۸- «سیوطی» (۹۱۱م ) در «تناسق الدرر فی تناسب السور»[۳]
در سده­های اخیر نیز شماری از مفسران به این بحث همت گماشته، حتی برخی از آن ها در تفسیرشان، محور کار خود را همبستگی آیات و سور قرار داده اند که در این میان می توان به «آلوســی، سید قطب، علّامه طباطبایی، حجازی، شلتوت، مراغی، زحیلی و سعید حوّی» اشاره نمود.[۴]
اینک به بعضی از منابع تحقیق که به طور کلی به ارتباط آیات و سور پرداخته اند، اشاره می شود:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...