به منظور مشخص ساختن پاسخ این سوال از آزمون tتک گروهی استفاده شده است فرض صفر ادعان می‌کند که عامل مشکلات انگیزشی بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی تاثیر ندارد و فرض خلاف بیان می‌کند عامل مشکلات انگیزشی بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی تاثیر دارد . جدول (۴-۱۱)تأیید و یا عدم تأیید این فرضیه را مشخص می‌کند.

جدول (۴-۱۲) نتایج آزمون t تک نمونه در خصوص فرضیه ۶ تحقیق

جنسیت

میانگین

انحراف معیار

مقدار t

درجه آزادی

سطح معناداری

میانگین حاصل

۴

۸۱/۰

۱۵/۱۵

۱۴۹

۰۰/۰

میانگین نظری

۳

داده های جدول (۴-۱۲) نشان می‌دهد که میانگین تاثیر آموزش عامل مشکلات انگیزشی برابر۴، بیشتراز میانگین نظری برابر ۳ مشاهده شد و آزمون t تک نمونه این تفاوت را معنادار نشان داد چرا که سطح معناداری ‌کوچک‌تراز ۰۱/۰ می‌باشد لذا با توجه به اینکه میانگین حاصل از میانگین نظری بیشتر است و تفاوت هم معنادار است با ۹۹ درصد اطمینان فرض صفر رد و فرض خلاف تأیید می‌گردد ‌بنابرین‏ می‌توانیم قضاوت کنیم که از نظر جامعه مورد نظر میانگین نمرات عامل مشکلات انگیزشی بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی تاثیر به سزایی دارد .

۴-۶-۷ بررسی سوال هفتم تحقیق:

عنوان سوال : آیا عامل مشکلات ناشی از تورم بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی ادارات تاثیر دارد؟

به منظور مشخص ساختن پاسخ این سوال از آزمون tتک گروهی استفاده شده است فرض صفر ادعان می‌کند که عامل مشکلات ناشی از تورم بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی تاثیر ندارد و فرض خلاف بیان می‌کند عامل مشکلات ناشی از افزایش تورم بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی تاثیر دارد . جدول (۴-۱۳)تأیید و یا عدم تأیید این فرضیه را مشخص می‌کند

جدول (۴-۱۳) نتایج آزمون t تک نمونه در خصوص فرضیه ۷ تحقیق

جنسیت

میانگین

انحراف معیار

مقدار t

درجه آزادی

سطح معناداری

میانگین حاصل

۵/۳

۹۴/۰

۴/۷

۱۴۹

۰۰/۰

میانگین نظری

۳

داده های جدول (۴-۱۳) نشان می‌دهد که میانگین تاثیر آموزش عامل مشکلات ناشی از تورم برابر۵/۳، بیشتراز میانگین نظری برابر ۳ مشاهده شد و آزمون t تک نمونه این تفاوت را معنادار نشان داد چرا که سطح معناداری ‌کوچک‌تراز ۰۱/۰ می‌باشد لذا با توجه به اینکه میانگین حاصل از میانگین نظری بیشتر است و تفاوت هم معنادار است با ۹۹ درصد اطمینان می‌توانیم قضاوت کنیم که از نظر جامعه مورد نظر میانگین نمرات عامل مشکلات ناشی از تورم بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی تاثیر به سزایی دارد

۴-۶-۸ بررسی رتبه هر یک از عوامل تاثیرگذار بر تأخیر پروژه های عمرانی

آیا رتبه تاثیر هریک از عوامل تاثیر گذار بر تأخیر پروژه های عمرانی یکسان است؟

برای آزمون یکسان بودن تاثیر عوامل تاثیر گذار و رتبه ی تاثیر هر یک از عوامل، یعنی مشکلات ناشی از ساختار و قوانین ،مشکلات ناسی از کارفرما، نواقص مطالعه در طراحی، مشکلات مالی، مشکلات ناشی از پیمانکاران،مشکلات ناشی از عدم انگیزش و مشکات ناشی از تورم از آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده می‌گردد

جدول (۴-۱۴) نتایج آزمون رتبه ای فریدمن در خصوص سوال هفتگانه تحقیق

متغیرها

میانگین رتبه

تعداد

کای اسکوئر

درجه آزادی

سطح معناداری

ساختار و قوانین

۹۶/۳

۱۵۰

۶/۴۳

۶

۰۰/۰

مشکلات ناشی از کارفرما

۵۵/۴

نواقص مطالعه در طراحی

۰۱/۴

مشکلات مالی

۷۱/۳

مشکلات ناشی از پیمانکاران

۹۸/۳

مشکلات ناشی از عدم انگیزش

۵۴/۴

مشکات ناشی از تورم

۲۵/۳

یافته های جدول ۴-۱۴ نشان می‌دهد که از نظر شرکت کنندگان در تحقیق میزان تاثیرگذاری متغیرهای تحقیق به ترتیب مشکلات ناشی از کارفرما، مشکلات ناشی از عدم انگیزش ، نواقص مطالعه در طراحی، طراحی،مشکلات ناشی از پیمانکاران،ساختار و قوانین،مشکلات مالی و مشکلات ناشی از تورم می‌باشد.و آزمون فریدمن تفاوت بین رتبه ها را معنادار نشان داد چرا که سطح معناداری کوچکتر از ۰۱/۰ مشاهده شد .

فصل پنجم

خلاصه ،نتابج و پیشنهادها

۵-۱خلاصه

یکی از فعالیت های کشور های در حال توسعه برای ساخت زیربناهای اقتصادی خود، اجرای طرح های عمرانی است که سالانه بخش عمده ای از بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد ‌بنابرین‏ برنامه ریزی اصولی در خصوص این طرح ها از ملزومات و ضروریات بوده تا بتوان کمترین نسبت هزینه به بهره وری را از آن استحصال نمود. هر ساله بخش عظیمی از اعتبارات و منابع مالی کشور، صرف سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ عمرانی وزیر بنایی می شود. مهم ترین شاخص موفقیت این پروژه ها علاوه بر دستیابی به اهداف مورد نظر و مقرون به صرفه بودن، اتمام آن در زمان پیش‌بینی شده می‌باشد. تأخیر در پروژه های عمرانی به دلیل پیچیدگی خاص آن ها امری غیر قابل انکار است، به طوری که مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد که اغلب پروژه های ساخت در دنیا با حدود بیش از ۵۰ درصد افزایش زمان مواجه می‌شوند. تأخیر در پیشرفت کار، علاوه بر آن که موجب طولانی شدن زمان اجرا و صرف هزینه های قابل ملاحظه ای برای راه اندازی مجدد یا تکمیل آن ها می‌گردد، به تحمیل هزینه فرصت از دست رفته بر بخش های اقتصادی و نیز توجیه ناپذیر شدن طرح در مراحل بعد نیز منجر می شود. آنجایی که آموزش های فنی و حرفه ای یکی از ارکان مهم در امر آماده سازی نیروها برای اشتغال است؛ و اجرا موفقیت آمیز پروژه های عمرانی یک دلیل اساسی برای موفقیت آموزش های فنی و حرفه است این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر تأخیر پروژه های عمرانی مراکز آموزش فنی اجرا شده است. در این تحقیق ۸ سوال ویژه مطرح شده است که پاسخ به آن عوامل مترتب بر تأخیر پروژه های عمرانی را مشخص می‌کند این سوالات عبارت است از

۱- آیا عامل ساختار و قوانین بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی ادارات تاثیر دارد؟۲-آیا عامل مشکلات کارفرما یی بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی ادارات تاثیر دارد؟۳-آیا عامل نواقص مطالعه و طراحی بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی ادارات تاثیر دارد؟۴-آیا عامل مشکلات مالی بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی ادارات تاثیر دارد؟۵-آیا عامل پیمانکاران بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی ادارات تاثیر دارد؟۶-آیا عامل عدم انگیزش نیروی انسا نی تا چه میزان بر بروز تاخیرات پروژه های عمرانی ادارات تاثیر دارد؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...