۳-۵-۷-۱-۲- ارزیابی روایی مدل‌های اندازه‌گیری

الف) روایی همگرا

روایی همگرا ‌به این معنا است که مجموعه معرف‌ها، سازه‌ی اصلی را تبیین می‌کنند. فورنل و لارکر (۱۹۸۱) استفاده از متوسط واریانس استخراج شده (AVE) را به عنوان معیاری برای اعتبار همگرا پیشنهاد می‌کند. حداقل AVE معادل ۵/۰ بیانگر اعتبار همگرای کافی است، ‌به این معنی که یک متغیر مکنون می‌تواند به طور میانگین بیش از نیمی از پراکندگی معرف‌هایش را تبیین کند.

ب) روایی افتراقی

روایی افتراقی نسبتاً یک مفهوم ‌تکمیل کننده است و در مدل‌سازی مسیری PLS دو معیار برای آن مطرح است: معیار فورنل- لارکر و آزمون بارهای عرضی

  1. معیار فورنل- لارکر

این معیار ادعا می‌کند که یک متغیر باید در مقایسه با معرف‌های سایر متغیرهای مکنون، پراکندگی بیشتری را در بین معرف‌های خودش داشته باشد. ازنظر آماری، AVE هر متغیر مکنون باید بیشتر از بالاترین توان دوم همبستگی آن متغیر با سایر متغیرهای مکنون باشد.

  1. آزمون بار عرضی

آزمون بار عرضی یکی دیگر از معیارهای ارزیابی روایی افتراقی است که آزادی بیشتری دارد. در این آزمون انتظار می‌رود بار هر معرف برای هر متغیر مکنون بیشتر از بارهای عرضی یا بار آن معرف برای سایر متغیرهای مکنون باشد. اگر معیار فورنل- لارکر روایی افتراقی را در سطح سازه ارزیابی می‌کند، آزمون بار عرضی ارزیابی روایی را در سطح معرف فراهم می‌کند (داوری و همکاران، ۱۳۹۳).

۳-۵-۷-۲- ارزیابی مدل ساختاری (مدل درونی)

برآوردهای روایی و پایایی مدل اندازه‌گیری اجازه ارزیابی مدل ساختاری را میسر می‌سازد. از دو معیار برای ارزیابی این مدل استفاده می‌شود.

۳-۵-۷-۲-۱- ضریب تعیین ()

معیار اساسی برای ارزیابی متغیرهای مکنون درون‌زا، ضریب تعیین () است. ضریب تعیین () ارتباط بین مقدار واریانس شرح داده شده یک متغیر نهفته را با مقدار کل واریانس آن سنجش می‌کند. مقدار این ضریب نیز از ۰ تا ۱ متغیر است که مقادیر بزرگ‌تر، مطلوب‌تر است. چن (۱۹۸۸)، مقادیر نزدیک به ۶۷/۰ را مطلوب، نزدیک به ۳۳/۰ را معمولی و نزدیک به ۱۹/۰ را ضعیف ارزیابی می‌کند (داوری و همکاران، ۱۳۹۳).

۳-۵-۷-۲-۲- ضریب مسیر

گام بعدی در ارزیابی مدل‌های ساختاری، ارزیابی ضرایب مسیر بین متغیرهای نهفته در مدل است. در این مرحله محقق، باید علامت جبری ضریب، اندازه و سطح معناداری آن را بررسی نماید. مسیرهایی که علامت ضرایب آن‌ ها در خلاف جهت مورد انتظار فرضیه باشند، فرضیه مورد نظر را تأیید نخواهند کرد. اندازه ضریب مسیر، نشان‌دهنده قدرت و قوت رابطه بین دو متغیر نهفته است. محققینی که از مدل‌سازی مسیری PLS استفاده می‌کنند ابتدا باید مسیرهای مستقیم فرضیه‌سازی شده را ارزیابی کنند و سپس سایر تحلیل‌ها شامل اثرات میانی و تعدیلی را دنبال کنند. ‌بنابرین‏، باید مجموع اثرات مستقیم و غیرمستقیم یک متغیر مکنون معین بر روی متغیر دیگری مورد تفسیر و ارزیابی قرار گیرد، نه فقط اثر مستقیم آن، حتی اگر اثر مستقیم موردنظر بسیار معنادار باشد. اما معناداری ضرایب مسیر بعد از به دست آوردن مقدار t مشخص می‌شود (داوری و همکاران، ۱۳۹۳) .

۳-۵-۷- مدل تحقیق

پس از مطالعه پیشینه موضوع در ادبیات خارجی و داخلی که به‌تفصیل در فصل دوم آمده است، مدل مفهومی پژوهش، برگرفته از مدل ین چون چن (۲۰۱۳)، به صورتی که در شکل ۳-۱ نشان داده شده، معرفی می‌شود.

شکل (۳-۱): مدل مفهومی تحقیق

ارتباطات مبتنی بر همکاری

(جنبه‌ها)

    • فراوانی

    • بازخورد متقابل

    • تشریفات

  • عقلانیت

معیارهای عملکرد روابط

  • عملکرد متمرکز بر مشتری

(نتایج متمرکز بر مشتری)

  • عملکرد همکاری مشتری

(نتایج دوتایی)

  • عملکرد مالی

(نتایج متمرکز بر فروشنده)

قابلیت‌های مربوط به بازار

    • قابلیت بازار پیوند

  • قابلیت بازاریابی

دیدگاه رابطه‌ای

دیدگاه مبتنی بر منابع

دیدگاه مبتنی بر منابع

منبع: مدل ین چون چن (۲۰۱۳)

۳-۵-۸- متغیرهای تحقیق

در جدول ۳-۵ متغیرهای تحقیق برحسب نوع و مقیاس سنجش ارائه شده‌اند. در این پژوهش سه نوع متغیر مستقل، وابسته و میانجی مورد مطالعه قرار می‌گیرند که در ادامه به صورت مختصر توضیحاتی ‌در مورد آن‌ ها ارائه می‌کنیم.

    • متغیر مستقل: متغیری است که بر دیگر متغیرها اثر می‌گذارد و موجب تشدید یا تضعیف مقدار آن‌ ها می‌شود. تغییر در متغیر مستقل موجب تغییر در متغیر وابسته می‌گردد.

    • متغیر میانجی: متغیری است که در زنجیره علت و معلول بین متغیر وابسته و مستقل قرار می‌گیرد. با این اوصاف یک متغیر میانجی از جهتی وابسته و از جهتی مستقل است. تغییرات این متغیر به خاطر تغییر در اندازه متغیرهای دیگر بوده و تغییراتی که در آن روی می‌دهد موجب تغییر در اندازه متغیرهای دیگر می‌شود.

  • متغیر وابسته: متغیری است که تأثیر متغیر مستقل بر آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر پژوهشگر با دست‌کاری متغیر مستقل درصدد آن است که تغییرات حاصل را بر متغیر وابسته مطالعه نماید.

جدول (۳-۵): متغیرهای پژوهش

متغیرهای پژوهش

نوع متغیر

مقیاس سنجش

طیف سنجش

ارتباطات مبتنی بر همکاری

مستقل

ترتیبی

لیکرت

قابلیت پیوند با بازار

مستقل- وابسته

ترتیبی

لیکرت

قابلیت بازاریابی

مستقل- وابسته

ترتیبی

لیکرت

عملکرد مالی

وابسته

ترتیبی

لیکرت

عملکرد متمرکز بر مشتریان

وابسته

ترتیبی

لیکرت

عملکرد همکاری مشتری

وابسته

ترتیبی

لیکرت

منبع: پژوهش حاضر

۳-۵-۹- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق

۳-۵-۹-۱- ارتباطات مبتنی بر همکاری

منظور از ارتباطات مبتنی بر همکاری این است که یک شرکت تا چه حدی می‌تواند روابط بلندمدت و باکیفیت با مشتریان ایجاد کند. جوشی (۲۰۰۹)، موهر و همکاران (۱۹۹۶) برای تعیین ارتباطات مبتنی بر همکاری شرکت‌ها از ۴ جنبه فراوانی، بازخورد متقابل، تشریفات و عقلانیت استفاده کرده‌اند. در اکثر مطالعات انجام‌شده درباره مدیریت بازاریابی، این چهار بعد به عنوان شاخص‌های اصلی سنجش ارتباطات مبتنی بر همکاری در نظر گرفته می‌شوند.

۳-۵-۹-۲- قابلیت پیوند با بازار

منظور از قابلیت پیوند با بازار این است که یک سازمان تا چه حدی می‌تواند روابط بادوام با مشتریان، تأمین‌کنندگان و اعضای کانال ایجاد و حفظ کند. برای سنجش قابلیت پیوند با بازار از ۵ آیتم (قابلیت‌های مرتبط با مشتری، قابلیت‌های ایجاد رابطه مداوم باعرضه کنندگان، توانایی برای حفظ مشتریان، قابلیت‌های پیوند کانال) استفاده شده است.

۳-۵-۹-۳- قابلیت بازاریابی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...