تئوری حمایت سازمانی

نگرانی روز افزونی دررابطه بافاکتورهایی تاثیر گذار برمیزان ‌و تمرکز کارکنان به سازمانشان به وجودآمده است. درراستای این افکار وعقاید محققان مختلف براستخدام به عنوان تبادل تلاش و وفاداری درازای پاداش های مالی واجتماعی تأکید دارند.تئوری حمایت سازمانی شامل شکل گیری باورهای کلی کارکنان درارتباط با اینکه چه مقدار یک سازمان به رفاه شان علاقمند و برای نقش آن ها ارزش قائل است می‌باشند. آیزنبرگ و همکاران(۱۹۸۶)تئوری حمایت سازمانی رابراساس تئوری تبادل اجتماعی بلاور (۱۹۶۴)ونظریه گولدز(۱۹۶۰)‌در زمینه قاعده مقابله به مثل پایه گذاری نموده اند. تئوری تبادل اجتماعی مبین این است که چرا کارکنان احساس تعهدمی نمایندتابااعمالی که توسط سازمان درجهت حمایت ازآنها انجام شده متقابلا پاسخ دهند.به علاوه حمایت سازمانی در ارتباط با تبادلی می‌باشد که درآن کارکنان زمانی که امیدوارباشند سازمان به آن ها پاداش خواهدداد متقابلا به صورت مطلوبی رفتارخواهد نمود.گرچه تئوری تبادل اجتماعی برلزوم شناسایی انگیزه های کارکنان ورابطه انگیزه هایشان بادستیابی به اهداف سازمان تأکید دارد ولی با این حال قاعده مقابله به مثل تمایلی برای واکنش نشان دادن نسبت به اعمال ورفتارهای دیگران یا اعمال مشابه می‌باشد(اللهیاری ،۱۳۸۸).

روادز و همکاران(۲۰۰۱)شواهد ومدارکی را نشان داده‌اند که حمایت سازمانی نقش مهمی ‌در توجیه اینکه چگونه چنین تجربیات کاری می‌تواند برتعهد ،حفظ و نگهداری آنان تاثیر بگذارد ایفا می‌کند.‌بر اساس نحوه رفتار سازمان ‌با کارکنان آنهاباید درمورداینکه درارتباط به سازمان متعهد باشند یا نه تصمیم بگیرند وبه دستیابی به اهداف سازمانی کمک نمایند.حمایت سازمانی میزان تعهدی که سازمان درقبال کارکنان دارد ‌را در مقابل تعهدی که کارکنان نسبت به سازمانشان دارند می سنجد . ‌بر اساس قاعده مقابله به مثل گولدنر(۱۹۶۰)حمایت سازمانی با ایجاد تعهد ‌در کارکنان ،در جهت توجه به رفاه سازمانی وکمک به سازمان برای رسیدن به اهدافش عمل می کند.این تعهدعاطفی نسبت به سازمان ازطریق افزایش اعتماد واعتقاد به اتکابه سازمان درزمان نیاز شکل می‌گیرد. توجه تأیید واحترام آمیخته درحمایت سازمانی نیازهای اجتماعی و عاطفی کارکنان رابرآورده می‌سازد و در واقع منجر به آن می شود تا کارکنان این حمایت ها را در شکل گیری هویت اجتماعی شان سهیم بدانند . به علاوه حمایت سازمانی می‌تواند باورها وعقاید کارکنان را در زمینه پاداش وقدردانی سازمان ‌از عملکرد مثبت تقویت نماید(هاشمی،۱۳۹۰).

الگوی نظری حمایت سازمانی

لوینسون (۱۹۶۵)استدلال نمودکه حمایت سازمانی برای کارکنان اساسا می ‌تواند نقش بسیار مؤثری ‌در عملکرد سازمانی ایجادنماید وی مطرح نمودکه عوامل مساوات وعدالت حمایت از سوی نمایندگان سازمان وپاداش های سازمانی وزمینه های مطلوب شغلی مهم ترین عوامل درک حمایت سازمانی می‌باشند.او درتئوری خودمطرح کرد که کارکنان نسبت به خصوصیات و شخصیت سازمان هایی که درآن استخدام می شوندبه دنبال حمایت های لازم عاطفی ومالی می‌باشند.وی مطرح کرد سه عامل دردرک حمایت سازمان مؤثر است که عبارتند از:

    1. قوانین سازمان

    1. سنت ها وهنجارهای اخلاقی سازمان

  1. سیاست های مالی سازمان (فریمن ،۲۰۰۰).

نظریه مبادله اجتماعی بلاو

اساسا کاردرزمینه حمایت سازمانی ‌بر اساس چارچوب مبادله اجتماعی انجام شده است. ازجمله نظریه هایی که در این زمینه مطرح شده نظریه مبادله اجتماعی بلاو می‌باشد که درذیل مختصری از شرح آن آمده است.

بلاو(۱۹۶۴)بیان می کندکه اساس هررابطه مبادله ای می تواندبرحسب اصول اقتصادی یا اجتماعی شان تبیین شود. مبادلاتی که ماهیتی دارنداساسا اطمینانی رافراهم می کنندکه به خوش بینی درباره انجام عمل متقابل درآینده دربرابر بعضی نکات اشاره کند. منافع ویژه مبادله شده ممکن است به صورت خاص و ویژه ای ارزشمند باشندزیراآنها نمونه ای ‌از روابط کیفیت بالاهستنداین مبادله حمایتی دوطرفه است بدین ‌معنا که به بخش هایی که درمبادله درگیر هستندتوجه می‌کنند(کردونی،۱۳۹۰).

بلو(۱۹۶۴)عنوان می کندکه افراد تلاش می کنندتااز طریق رفتارمربوط به کار،کمک هاوحمایت های دریافت شده راجبران کنند به عبارت دیگر آن ادراکاتی که احساس تکلیف راایجادمی کنندباعث افزایش رفتارهای موردنظر می‌شوند(کردونی ،۱۳۹۰).

الگوی مؤثر ‌بر حمایت سازمانی

سیری درادبیات و مطالعات مربوط به حمایت سازمانی ادراک شده نشان می‌دهد که ۸ عامل مجموع عوامل اثرگذار ‌بر حمایت سازمانی ادراک شده می‌باشند. این عوامل عبارتنداز :

    1. میزان سازگاری نظام ارزش‌ها واهداف فرد و سازمان

    1. توجه سازمان به رفاه،اهداف وارزش های کارکنان

    1. رضایت کارکنان وعملکرد آنهاوهمچنین عکس العمل دربرابر عملکرد

    1. تحسین وتشویق کارکنان وایجادشرایط برای کارکنان

    1. توجه به حقوق ‌و مزایا موقعیت شغلی و غنی سازی شغل کارکنان

    1. امکان مشارکت وتاثیرگذاری ‌بر سیاست های کل سازمان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...