۲/۲۶

۶۴

۲/۴۹

۷

۴/۵

۶

در مقالات دسترسی ازاد مهمترین معیار من برای این که بفهمم مقاله ای قابل اعتماد است یا خیر، خود محتوا است

۳

۳/۲

۵

۸/۳

۲۸

۵/۲۱

۶۰

۲/۴۶

۳۴

۲/۲۶

نمودار۴-۳: نمودار عنکبوتی میانگین نهایی پاسخ افراد نمونه آماری به گویه های شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه دسترسی آزاد
۴-۳. تحلیل استنباطی سؤالات پژوهش
در این قسمت سؤالات پژوهش با بهره گرفتن از آزمون آماری مناسب مورد تحلیل قرار گرفته است. آزمون آماری استفاده شده در این قسمت t تک نمونهای با میانگین نظری میباشد و همچنین نیز از آزمون فریدمن استفاده شده است.
لازم به ذکر است که در بررسی سؤال مورد بررسی با بهره گرفتن از آزمون t تک گروهی مبنای مطلوبیت مؤلفه ها بالا بودن میانگین تجربی از میانگین نظری و واقع شدن میزان t به دست آمده در سطح معناداری میباشد. شرط معناداری مقدار t محاسبه شده در آزمونهای دو دامنه؛ بزرگتر بودن از مقدار بحرانی t(96/1) میباشد. با توجه به طیف ارائه شده در پرسشنامه مورد مطالعه (کاملاً مخالفم، خیلی کم با عدد ۱ وکاملاً موافقم و خیلی زیاد با عدد ۵ ) مبنای تعیین میانگین نظری ۶۰% بیشترین نمره ممکن برای هر گویه در نظر گرفته شده است. به این ترتیب با توجه به اینکه حداکثر نمره فرض شده برای گزینه یک گویه عدد ۴ می باشد، بنابراین ۶۰ درصد ۴ که همان عدد ۳ میباشد؛ به عنوان میانگین نظری هر گویه در نظر گرفته شده است و برای محاسبه میانگین نظری هر مؤلفه نیز عدد ۳ را ضرب در تعداد گویه های مؤلفه کرده ، میانگین فرضی مؤلفه را حساب میکنیم. لذا با توجه به آنچه که گفته شد میانگین به دست آمده از پاسخ افراد نمونه در هر مؤلفه بزرگتر از عدد میانگین فرضی باشد و مقدار t به دست آمده نیز در سطح معناداری قرار گرفته باشد، آن مؤلفه مورد بررسی به عنوان یکی از مؤلفه های مورد توجه قلمداد میگردد و در غیر این صورت میزان توجه به این مؤلفه در حد پایین ارزیابی میگردد.
پس فرض صفر و فرض تحقیق در این پژوهش در آزمون های t تک گروهی به این صورت میباشد که :
فرضیه صفر:
بین میانگین تجربی فرضیه پژوهش و میانگین نظری فرضیه پژوهش تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرضیه محقق:
بین میانگین تجربی فرضیه پژوهش و میانگین نظری فرضیه پژوهش تفاوت معنی داری وجود دارد.
سؤال یک: شناسایی شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
چون t محاسبه شده با درجه آزادی ۱۲۹ برای آزمونهای دودامنه در مؤلفه های اعتبار علمی نویسنده با مقدار ۳۸۶/۱۲، ارتباط موضوعی مقاله به حوزه کاری شما با مقدار ۰۳۶/۲۶ ، شهرت و اعتبار مجله با مقدار ۷۳۳/۱۱ ، تعداد استنادهای دریافتی ۴/۲، توصیه مثبت یکی از دوستان یا همکاران در مورد مقاله با مقدار ۱۷۷/۴، نمایه شدن مجله در نمایه های معتبر(ISI,Scopus,…) با مقدار ۸۷۳/۷، ضریب تأثیر مجله با مقدار ۶۱۹/۳، دقت و درستی محتوای خود مقاله با مقدار ۰۳۸/۳۱، معتبر بودن داده های به کار گرقته شده در مقاله با مقدار ۶۳۲/۲۲ ، منطقی بودن استدلال های نویسنده در مقاله با مقدار ۷۷۴/۲۷، مناسب بودن گرافیک ها (تصاویر، جداول و نمودارها) با مقدار ۴۳۴/۳، در سطح ۰۵/۰ بزرگتر از مقدار بحرانی t (96/1) می‌باشد، بنابراین فرض صفر در این آزمون مبنی بر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین جامعه (نظری) رد میشود و با اطمینان ۹۵% میتوان گفت که میانگین نمونه بزرگتر از میانگین جامعه است. در نتیجه از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی مؤلفه های یاد شده شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه قلمداد میگردد و بر اساس نتایج آزمون فریدمن و با توجه به اینکه مقدار این آزمون(۷۷۱/۵۹۶) در سطح ۰۵/۰ معنادار است بنابراین شاخصهای اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در اولویتهای متفاوت قرار دارد و در این میان ارتباط موضوعی مقاله به حوزه کاری فرد با میانگین رتبه۸۱/۱۰، دقت و درستی محتوای خود مقاله با میانگین رتبه۷۶/۱۰ و منطقی بودن استدلالهای نویسنده در مقاله با میانگین رتبه ۳۸/۱۰ در اولویت اول تا سوم و کشور نویسنده (آیا متعلق به کشور پیشرفته است) با میانگین رتبه ۴۷/۴ در اولویت آخر قرار دارد.
جدول ۴-۶. شاخص های آمار توصیفی برای شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه

شاخص های اعتبار در ارتباطات علمی در زمینه مطالعه

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

خطای استاندارد

اعتبار علمی نویسنده

۱۳۰

۹۸/۳

۹۰۶/.

۰۷۹/.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...