۱۰۰

نمودار (۷۸ـ۴) درصد نوع نگرش بر اساس نظر پاسخگویان در مورد «آیا در بین روحانیون سنتی جای می‌گیرند یا مدرن» در حجم نمونه

۲ـ۴ـ تحلیل یافته‌ها
۱ـ۲ـ۴ـ تأثیر استفاده یا عدم استفاده از اینترنت بر نگرش فرهنگی روحانیون
همان طور که در قسمت توصیف یافته‌ها نیز اشاره شد، یکی از گویه‌های سؤال اوّل، عدم استفاده از اینترنت را مورد سنجش قرار می‌داد. از بین ۴۰۰ نفر پاسخگو، ۶۰ نفر اظهار کرده‌اند که از اینترنت استفاده نمی‌کنند. بنابراین، برای شروع، ابتدا به آزمون این فرضیه می‌پردازیم که آیا بین نگرش فرهنگی روحانیونی که از اینترنت استفاده می‌کنند با آنهایی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر؟

برای این منظور، با بهره گرفتن از آزمون برابری میانگینها به مقایسۀ میانگینهای دو گروه مورد نظر میپردازیم. به بیان دیگر فرض اولیه‌مان این است که نگرش فرهنگی هر دو گروه (روحانیونی که از اینترنت استفاده می‌کنند و آنهایی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند) یکسان است. این آزمون در سطح معنی‌داری ۰۵/۰ معنی‌دار شده است (مقدار معنی‌داری برابر با ۰۰۱/۰ و مقدار آمارۀ F برابر ۵۱۵/۱۰ است). بنابراین فرض برابری نگرش فرهنگی در دو گروه استفاده‌کننده از اینترنت و عدم استفاده از اینترنت رد میشود، این امر، بدین معناست که نگرش فرهنگی کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، با نگرش فرهنگی کسانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، متفاوت است؛ بنابراین، فرضیۀ اوّل تأیید می‌شود.
حالا برای این که بفهمیم این تفاوت نگرش فرهنگی در دو گروه مذکور به چه صورتی است و آیا کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، نگرش فرهنگی سنت‌گرا دارند یا نوگرا و یا بالعکس؟ با بهره گرفتن از آمار توصیفی، گروهی که از اینترنت استفاده‌ می‌کنند و گروهی که از این رسانه استفاده نمی‌کنند با هم مقایسه میشوند:
جدول (۱ـ۵) مقایسه میانگین استاندارد استفاده و عدم استفادۀ پاسخگویان از اینترنت

تعداد

مینیمم

ماکزیمم

میانگین

انحراف استاندارد

استفاده از اینترنت

۳۲۶

۷۷

۱۰۴٫۵۰

۸۸٫۹۴

۵٫۵۳

استفاده کننده

۷۴

۷۶

۹۸٫۰۰

۸۶٫۶۴

۵٫۱۵

استفاده نکننده

با توجه به این که گروه استفادهکننده از اینترنت دارای میانگین بیش‌تری هستند و عدد بیش‌تر نشان‌دهندۀ نوگرایی است، بنا بر این، میتوان نتیجه گرفت که روحانیونی که از اینترنت استفاده میکنند، نگرش فرهنگی نوگرایانهتری نسبت به روحانیونی دارند که از این رسانه استفاده نمی‌کنند.
۲ـ۲ـ۴ـ تأثیر «میزان استفاده از اینترنت» بر نگرش فرهنگی روحانیون
متغیر «میزان استفاده از اینترنت» در دو سطح «استفادۀ زیاد» و «استفادۀ کم» تعریف شده است که عدد ۱ استفادۀ زیاد و عدد ۲ استفادۀ کم را نشان میدهد. متغیر وابسته نیز در دو سطح «سنت گرا» (با مقدار عددی ۱) و «نوگرا» (با مقدار عددی ۲) تعریف شده است.
قبل از شروع آزمون، ابتدا نرمال بودن متغیر وابسته را بررسی میکنیم. با بهره گرفتن از «آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف» نرمال بودن این متغیر در سطح ۰۵/۰ تایید می‌شود. حال با بهره گرفتن از رگرسیون تاثیر میزان استفاده از اینترنت بر طرز فکر روحانیون بررسی میشود.
خط رگرسیون مورد نظر به صورت زیر به دست آمده است.
Y=94/95 534/0- x1
همچنین آزمون صفر بودن ضرایب رگرسیونی در سطح معنیداری ۰۵/۰ معنی‌دار شده است (مقدار معنیداری برابر با ۰۴۷/۰ و مقدار آمارهی t برابر با ۹۹۷/۱- است).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...