• نرمال کردن ماتریس ارتباط مستقیم N=k*M : ابتدا مجموع تمامی سطرها و ستون‌ها محاسبه می‌شود. معکوس بزرگترین مجموع عدد سطر و ستون ماتریس نرمال را تشکیل می‌دهد.

(۲-۱)
k =

  • محاسبه ماتریس ارتباط کامل :

(۲-۲)
T = N ×

  • ایجاد نمودار علّی :
  • جمع عناصر هر سطر (D) برای هر عامل نشانگر میزان تاثیرگذاری آن عامل بر سایر عامل‌های سیستم است. (میزان تاثیر گذاری متغیرها)
  • جمع عناصر ستون ® برای هر عامل نشانگر میزان تاثیرپذیری آن عامل از سایر عامل­های سیستم است. (میزان تاثیرپذیری متغیرها)
  • بنابراین بردار افقی (D + R) میزان تاثیر و تاثر عامل مورد نظر در سیستم است. به عبارت دیگر هرچه مقدار D + R عاملی بیشتر باشد، آن عامل تعامل بیشتری با سایر عوامل سیستم دارد.
  • بردار عمودی (D – R) قدرت تاثیرگذاری هر عامل را نشان می‌دهد. بطور کلی اگر D – R مثبت باشد، متغیر یک متغیر علی محسوب می‌شود و اگر منفی باشد، معلول محسوب می‌شود.
  • در نهایت یک دستگاه مختصات دکارتی ترسیم می‌شود. در این دستگاه محور طولی مقادیر D + R و محور عرضی براساس D – R می‌باشد. موقعیت هر عامل با نقطه‌ای به مختصات (D + R, D – R) در دستگاه معین می‌شود. به این ترتیب یک نمودار گرافیکی نیز بدست خواهد آمد.

در روش دیمتل اولویت­ بندی بین سه عامل انجام پذیرفته است.عامل اول پارامترهایی که به هزینه مربوط می­باشند که شامل مقدار فضای لازم جهت ساخت تقاطع غیرهمسطح ،هزینه ساخت و… می­باشد ،عامل دوم مربوط به منفعت استفاده­کنندگان می­باشد که شامل زمان سفر ،مصرف سوخت و تولید آلاینده­های هوا است و عامل سوم مربوط به عوامل پیرامونی تقاطع غیرهمسطح است که شامل نقاط دسترسی ،تاسیسات معارض و موقعیت تقاطع غیرهمسطح مورد نظر نسبت به سایر تقاطع­ها می­باشد.
با بهره گرفتن از روش دیمتل اولویت­ بندی در مورد سه عامل فوق­الذکر انجام گرفته است و پنج مرحله­ فوق­الذکر در رابطه با آن صورت پذیرفته است.در نهایت گراف زیر حاصل گردیده است که میزان تأثیر و تأثّر هر یک از عامل­های مورد بررسی را نمایش می­دهد:
میزان تأثیرگذاری سه عامل مورد بررسی بر انتخاب گزینه برتر تقاطع غیرهمسطح
با توجه به شکل ۲-۳ که میزان تأثیرگذاری سه عامل مورد بررسی برای انتخاب نوع بهینه­ تقاطع غیرهمسطح را نمایش می­دهد ، عامل اول دارای بالاترین اولویت ،عامل دوم دارای اولویت متوسط و عامل سوم هم دارای پایین­ترین اولویت هستند.

  • در رابطه با عامل اول ،از آن جهت که مربوط به هزینه­ های تقاطع غیرهمسطح می­باشد و هزینه­ های ساخت و همچنین مقدار فضای لازم برای ساخت یک نوع خاص از تقاطع غیرهمسطح در مکان­های مختلف تقریباً یکسان است ،بنابراین وارد کردن این عامل در بحث بهینه­سازی تأثیر چندانی بر نتیجه نخواهد داشت ،چرا که در صورت اعمال این عامل در مدل و تابع هدف مسئله ،فقط می­بایست یک عدد که همان هزینه­ مربوط به ارزش زمین زیرساخت و هزینه­ مربوط به احداث سازه­ی تقاطع غیرهمسطح می­باشد را لحاظ نمود.
  • اما در مورد عامل دوم ،به دلیل اینکه تمامی پارامترهای زیرمجموعه­ی آن به حجم ترافیک وابسته می­باشند و در عین حال دارای اولویت متوسط هستند ،به عنوان پارامترهای تأثیرگذار انتخاب می­شوند و در تابع هدف مساله اعمال می­گردند.
  • اما عامل سوم به دلیل تأثیرگذاری اندک بر انتخاب گزینه­ی بهینه ،از در نظر گرفتن این عامل در تابع هدف ،صرف نظر گردیده است.

منابع آلاینده هوا
برای سهولت مطالعه،منابع مختلف آلودگی هوا بصورت ذیل دسته­بندی می­شوند:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...