نگارش پایان نامه درباره تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح با استفاده از الگوریتم انبوه ذرات … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
- نرمال کردن ماتریس ارتباط مستقیم N=k*M : ابتدا مجموع تمامی سطرها و ستونها محاسبه میشود. معکوس بزرگترین مجموع عدد سطر و ستون ماتریس نرمال را تشکیل میدهد.
(۲-۱)
k =
- محاسبه ماتریس ارتباط کامل :
(۲-۲)
T = N ×
- ایجاد نمودار علّی :
- جمع عناصر هر سطر (D) برای هر عامل نشانگر میزان تاثیرگذاری آن عامل بر سایر عاملهای سیستم است. (میزان تاثیر گذاری متغیرها)
- جمع عناصر ستون ® برای هر عامل نشانگر میزان تاثیرپذیری آن عامل از سایر عاملهای سیستم است. (میزان تاثیرپذیری متغیرها)
- بنابراین بردار افقی (D + R) میزان تاثیر و تاثر عامل مورد نظر در سیستم است. به عبارت دیگر هرچه مقدار D + R عاملی بیشتر باشد، آن عامل تعامل بیشتری با سایر عوامل سیستم دارد.
- بردار عمودی (D – R) قدرت تاثیرگذاری هر عامل را نشان میدهد. بطور کلی اگر D – R مثبت باشد، متغیر یک متغیر علی محسوب میشود و اگر منفی باشد، معلول محسوب میشود.
- در نهایت یک دستگاه مختصات دکارتی ترسیم میشود. در این دستگاه محور طولی مقادیر D + R و محور عرضی براساس D – R میباشد. موقعیت هر عامل با نقطهای به مختصات (D + R, D – R) در دستگاه معین میشود. به این ترتیب یک نمودار گرافیکی نیز بدست خواهد آمد.
در روش دیمتل اولویت بندی بین سه عامل انجام پذیرفته است.عامل اول پارامترهایی که به هزینه مربوط میباشند که شامل مقدار فضای لازم جهت ساخت تقاطع غیرهمسطح ،هزینه ساخت و… میباشد ،عامل دوم مربوط به منفعت استفادهکنندگان میباشد که شامل زمان سفر ،مصرف سوخت و تولید آلایندههای هوا است و عامل سوم مربوط به عوامل پیرامونی تقاطع غیرهمسطح است که شامل نقاط دسترسی ،تاسیسات معارض و موقعیت تقاطع غیرهمسطح مورد نظر نسبت به سایر تقاطعها میباشد.
با بهره گرفتن از روش دیمتل اولویت بندی در مورد سه عامل فوقالذکر انجام گرفته است و پنج مرحله فوقالذکر در رابطه با آن صورت پذیرفته است.در نهایت گراف زیر حاصل گردیده است که میزان تأثیر و تأثّر هر یک از عاملهای مورد بررسی را نمایش میدهد:
میزان تأثیرگذاری سه عامل مورد بررسی بر انتخاب گزینه برتر تقاطع غیرهمسطح
با توجه به شکل ۲-۳ که میزان تأثیرگذاری سه عامل مورد بررسی برای انتخاب نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح را نمایش میدهد ، عامل اول دارای بالاترین اولویت ،عامل دوم دارای اولویت متوسط و عامل سوم هم دارای پایینترین اولویت هستند.
- در رابطه با عامل اول ،از آن جهت که مربوط به هزینه های تقاطع غیرهمسطح میباشد و هزینه های ساخت و همچنین مقدار فضای لازم برای ساخت یک نوع خاص از تقاطع غیرهمسطح در مکانهای مختلف تقریباً یکسان است ،بنابراین وارد کردن این عامل در بحث بهینهسازی تأثیر چندانی بر نتیجه نخواهد داشت ،چرا که در صورت اعمال این عامل در مدل و تابع هدف مسئله ،فقط میبایست یک عدد که همان هزینه مربوط به ارزش زمین زیرساخت و هزینه مربوط به احداث سازهی تقاطع غیرهمسطح میباشد را لحاظ نمود.
- اما در مورد عامل دوم ،به دلیل اینکه تمامی پارامترهای زیرمجموعهی آن به حجم ترافیک وابسته میباشند و در عین حال دارای اولویت متوسط هستند ،به عنوان پارامترهای تأثیرگذار انتخاب میشوند و در تابع هدف مساله اعمال میگردند.
- اما عامل سوم به دلیل تأثیرگذاری اندک بر انتخاب گزینهی بهینه ،از در نظر گرفتن این عامل در تابع هدف ،صرف نظر گردیده است.
منابع آلاینده هوا
برای سهولت مطالعه،منابع مختلف آلودگی هوا بصورت ذیل دستهبندی میشوند:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 11:48:00 ب.ظ ]
|